Vraag naar gezond kidsfood stijgt

25 november 2011

WAGENINGEN - De vraag naar gezonde voedingsmiddelen voor kinderen zit flink in de lift. Producenten zien kansen en ontwikkelen nieuwe producten.

Dat bleek tijdens de workshop Heksenchips en Smurfenfruit die Food & Biobased Research en Food & Nutrition Delta vorige week hebben gehouden.

Lekker maken
Zo’n 90 marketingmanagers, productontwikkelaars en onderzoekers braken zich het hoofd over de vraag hoe kinderen lekker gemaakt kunnen worden voor gezonde voeding.

Er komen steeds meer gezonde producten voor kinderen, gaf Martijn van Kesteloo (Innova Market Insights) aan. Het gaat daarbij vooal om producten met passieve gezondheidsclaims (geen toevoegingen, natuurlijk, weinig vet en allergenenvrij).

Maurits van Beek, brandmanager van Albert Heijn stelde dat AH vorig jaar het educatieprogramma ‘Ik eet het beter’ is gestart, om kinderen en hun ouders in contact te brengen met goede voeding.

Voorkeur voor knapperig
Kinderen blijken een voorkeur te hebben voor knapperige groenten die egaal van kleur zijn, stelde Gertrude Zeinstra (Food & Biobased Research).

Volgens haar kunnen ouders hierop inspelen door groenten niet te lang te koken en kinderen te laten helpen bij het eten koken.

Ook het vaker aan bieden van een bepaalde groente helpt om te leren eten en de smaak te leren waarderen.

Kinderkookworkshops
Kokkerelli speelt hierop in door kookworkshops voor kinderen te organiseren, waardoor ze goede voeding leren waarderen.

Yummm! concepts liet deze dag gezonde groentechips en fruitsnoep van Yuno proeven, die minder vet en minder toegevoegde suiker bevatten.

Lees ook:
FNLI: industrie leeft reclameregels na (25 november 2011)

Kindersnacks nog steeds te zout (7 oktober 2011) 

Kind van 12 maanden heeft al slecht eetpatroon (5 oktober 2011)

WK spruitjes koken in Veenendaal (22 september 2011)

Fred & Ed appeltjes in het schap (17 juni 2011)

Yuno: gezonde snack voor kinderen (9 juni 2010)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over kind en gezond

Altijd op de hoogte blijven?