ADM lijft Wild Flavors in

9 juli 2014

ADM neemt het Zwitserse Wild Flavors GmbH over. Het bedrijf betaalt 2,2 miljard euro voor de leverancier van natuurlijke smaakcomponenten en ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie.

Met de overname verwacht ADM de eigen activiteiten te versterken. Het gebruik van natuurlijke smaken en ingrediënten groeit namelijk snel, zowel in ontwikkelde als nieuwe, opkomende markten.

Wild Flavors heeft wereldwijd zo’n 3000 fabrikanten en leveranciers van voedingsmiddelen en dranken als klant en een netto omzet van zo’n 1 miljard euro.

Natuurlijk portfolio

Het assortiment omvat natuurlijke oplossingen voor vruchtensapconcentraten en blends, maar ook andere ingrediënten, natuurlijke zoet- en smaakstoffen, aroma’s en extracten, mint, oliën, kleurstoffen van natuurlijke bronnen en fermentatietechnologieën.

De waarde van Wild Flavors wordt geschat op 2,3 miljard euro, maar het bedrijf heeft een netto schuld van 100 miljoen euro.

ADM-investeringen

De overname past bij de investeringen die ADM onlangs deed bij het eiwitcomplex in Brazilië en de uitbreiding van de activiteiten in China (oplosbare vezels). ADM en Wild Flavors samen zullen een omzet van 2,5 miljard dollar halen.

De naam Wild Flavors blijft gehandhaafd. Het wordt ondergebracht in een aparte business unit van ADM, met de naam Wild Flavors and Specialty Ingredients.

De overname, die nog wettelijk moet worden goedgekeurd, zal naar verwachting eind dit jaar zijn afgerond.

Lees ook:

Verkoop choco-activiteiten ADM aan Cargill ketst af (17 april 2014)

ADM lanceert nieuw soja-eiwit FS voor vlees (14 oktober 2013)

Altijd op de hoogte blijven?