Asahi wil Grolsch overnemen

11 februari 2016

Het Japanse brouwerijconcern Asahi Group wil Grolsch overnemen van SABMiller. Het bod van Asahi omvat ook het Italiaanse Peroni en het Britse Meantime.

Asahi bevestigde woensdag SABMiller een 'final binding offer' te hebben gedaan. Met de overname is een bedrag van 2,55 miljard euro gemoeid. Een Japanse krant meldde het overnamebod al eerder, maar Asahi had dat toen nog niet bevestigd. Asahi en AB Inbev gaan nu de details van de overname uitwerken. AB Inbev heeft ingestemd gedurende deze gesprekken niet met andere partijen te onderhandelen. Het is de bedoeling de transactie in de tweede helft van 2016 af te ronden.

De overname is afhankelijk van de afronding van de overname van SABMiller door Anheuser-Busch InBev. Om toestemming van de mededingingsautoriteiten te krijgen voor die overname dient een te grote machtsconcentratie voorkomen te worden en SABMiller zette daarom diverse onderdelen in de etalage. De overname is bovendien afhankelijk van de goedkeuring van de Europese Commissie dat Asahi de brouwerijen mag overnemen.

Groeien in Europa

Asahi wil met de overname groeien in Europa en een wereldwijde speler worden. Het voornaamste merk Asahi Super Dry moet profiteren van het distributienetwerk van Peroni, Grolsch en Meantime.

Asahi noemt Grolsch en Peroni twee van de meest bekende premium biermerken in de wereld met een geschiedenis van respectievelijk meer dan 400 en 150 jaar. Beide hebben een goede reputatie in Europa. Meantime is een vooruitstrevend merk ambachtelijk bier in Groot-Brittannië, dat snel aan populariteit wint onder de jongere generatie in stedelijke gebieden als Londen.

SABMiller nam Grolsch in 2008 over.

Lees ook: 

 

Altijd op de hoogte blijven?