ConAgra Foods splitst zich op

19 november 2015

Het Amerikaanse ConAgra Foods, in Nederland bekend van Lamb Weston / Meijer, wil zich opsplitsen. Een deel gaat ConAgra Brands heten en richt zich op consumentenmerken, terwijl het andere deel, Lamb Weston, focust op diepvries aardappelproducten voor de foodservice. Amerikaanse media spreken van een afsplitsing van Lamb Weston en verwachten dat dit onderdeel wordt verkocht.

Lamb Weston / Meijer, een van de joint ventures van het bedrijf met het hoofdkantoor in Kruiningen, wordt volgens het persbericht van ConAgra Foods integraal meegenomen in de voorgenomen plannen. Dit bedrijf zal naar verwachting na de opsplitsing gewoon onderdeel blijven uitmaken van Lamb Weston. Ook de andere joint ventures draaien mee in de opsplitsing.

Aparte bedrijven

ConAgra Brands en Lamb Weston worden twee onafhankelijk opererende ondernemingen.

De opsplitsing is volgens ConAgra Foods mede ingegeven om duurzame groei mogelijk te maken en om meer waarde voor de aandeelhouders te creëren en voordelen te bieden aan werknemers, klanten en stakeholders.

Ook kunnen de twee bedrijven, volgens het persbericht, nu afzonderlijk van elkaar hun strategische focus aanscherpen en flexibiliteit creëren bij het benutten van de groeimogelijkheden in hun markten.

ConAgra Brands en Lamb Weston

ConAgra Brands (met merken als Slim Jim, Healthy Choise, RO*TEL en Reddi-wip), was in boekjaar 2015 goed voor een jaaromzet van 7,2 miljard dollar en Lamb Weston haalde zo’n 2,9 miljard dollar. De opbrengt van de eerder aangekondigde verkoop van Private Brands activiteiten zal worden gebruikt om de schuldenlast te verminderen.

ConAgra Brands krijgt het hoofdkantoor (net als ConAgra Foods) in Chicago en wordt geleid door ConAgra-CEO Sean Connolly. Bij Lamb Weston is de nieuwe (kapitaal)structuur nog niet bekend. Ook het management team van dit bedrijf wordt pas later bekendgemaakt.

Herfst 2016

De opsplitsing moet naar verwachting in de herfst van 2016 zijn afgerond. Gedurende het proces tot opsplitsing zal het management van ConAgra Foods blijven focussen op resultaten en uitvoering van het eerder aangekondigde efficiencyplan van 300 miljoen dollar.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?