Consument vertrouwt meer op mens dan op merk

19 september 2014

Consumenten hebben meer vertrouwen in mensen dan in merken, blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Trendbox. Volgens het onderzoek verklaart dit ook waarom grote merken tegenwoordig steeds persoonlijker proberen te worden.

Alleen is de vraag of het mindere vertrouwen wat Nederlanders in merken zeggen te hebben, in de praktijk ook zo uitpakt, stellen de onderzoekers. Door hun antwoorden lijkt het erop dat de consument alleen producten koopt van mensen of leveranciers die hij kent. “Maar dat is niet de realiteit”, stelt de Foodmonitor. “Vertrouwen alleen is niet bepalend, ook andere factoren spelen een rol.” Te denken valt  aan gemak en prijs.

Merken ontstonden en zijn belangrijker geworden toen consumenten niet meer elke producent kenden. Dit gebeurde toen supermarkten opkwamen. Gemak en prijs werden belangrijk maar tegelijkertijd was er wel behoefte aan herkenbaarheid en vertrouwen. Merken zijn daarmee eigenlijk een surrogaat geworden voor de maker, stelt de Foodmonitor.

Grote merken kiezen daarom steeds meer de persoonlijke touch, bijvoorbeeld door een boer of een kok op de verpakking te zetten. Ook verklaart het de blijvende populariteit van kleine producenten. “Maar dan wel bij een kleine groep die vaak het ongemak en hogere prijs op de koop toe nemen.”

Lees ook:

‘Consument wil minderen op vlees en pasta’ (24 juni 2014)

Meer vertrouwen consument in kleine merken (14 april 2014)

Altijd op de hoogte blijven?