'Duurzame producten geen niche meer'

24 november 2015

'Verduurzaming in de supermarkt is definitief de niche voorbij." Dat concludeert een consortium met onder meer CBL en FNLI op basis van onderzoek.

Producten met een duurzaamheidskeurmerk in de supermarkt worden ook in 2015 nog vaker verkocht. De totale omzet van deze producten in de supermarkt met een duurzaamheidskeurmerk groeit in 2015 door met 8 procent naar ruim 2 miljard euro. Dat is 8,2 procent omzetaandeel in de gemeten productgroepen.

De hoogste omzetaandelen voor keurmerken worden behaald in de productgroep vis (39 procent), eieren (35 procent) en koffie/thee/chocola (25 procent), blijkt uit cijfers tot en met week 36 van 2015. De data werden verzameld door onderzoeksbureau IRI in opdracht van een consortium van brancheorganisaties en keurmerkhouders dat de krachten heeft gebundeld om de markt en de achterban te voorzien van adequate informatie om de marktontwikkeling verder te ondersteunen. Het consortium bestaat uit: ASC, CBL, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext.

Biologisch

De absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met de genoemde 8 procent sneller dan de totale supermarktomzet, geschat op 2,5 procent groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door het Beter Leven keurmerk en UTZ.

De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Gekozen is om deze Monitor te beperken tot de onafhankelijke keurmerken. "Andere duurzamere initiatieven zijn er ook volop, maar zijn hier buiten beschouwing gelaten", aldus het consortium.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse - Verduurzaming voeding 

Altijd op de hoogte blijven?