FrieslandCampina breidt uitgaven R&D uit

14 maart 2012

AMERSFOORT - FrieslandCampina verwacht dit jaar de uitgaven in R&D licht uit te breiden. Dat blijkt uit de jaarcijfers 2011 van het zuivelconcern.

Het jaar 2012 staat voor FrieslandCampina in het teken van de verdere realisatie van de strategie route2020. Er wordt groei nagestreefd in zuiveldranken, baby- & kindervoeding, merkkazen en gespecialiseerde ingrediënten.

De innovatieprogramma’s zijn gekoppeld aan de strategische groeicategorieën, stelt het bedrijf.

In 2011 werd in totaal 66 miljoen euro besteed aan R&D-activiteiten. In 2010 lag dit op 61 miljoen euro.

Jaarcijfers 2011

"Voor Ingredients was 2011 een bijzonder goed jaar", zegt CEO Cees ’t Hart. "Consumer Products International boekte een goed resultaat met baby- & kindervoeding, vooral in Azië en Afrika. Daardoor heeft FrieslandCampina ondanks een moeilijke Europese markt toch nog een relatief goed resultaat weten te realiseren."

FrieslandCampina zag vorig jaar de winst met 24 procent dalen tot 216 miljoen euro. De netto-omzet steeg met 7 procent naar 9,6 miljard euro en het bedrijfsresultaat daalde met 7 procent naar 403 miljoen euro.

De solvabiliteit werd versterkt (39,4 procent) en de kasstroom uit operationele activiteiten steg met 14 procent naar 508 miljoen euro.

Economische omstandigheden

Investeringen in de organisatie om route2020 te realiseren, de moeilijke economische omstandigheden in Europa en negatieve valuta-effecten drukten het bedrijfsresultaat.

Lagere afschrijvingen en efficiencyverbeteringen konden de druk op de marges deels opvangen

Het bedrijfsresultaat als percentage van de netto-omzet bedroeg 4,2 procent. Dit was in 2010 4,8 procent.

Garantieprijs

De winst daalde door het lage bedrijfsresultaat en incidenteel hogere belastinglasten. De winst is met 32 miljoen euro negatief beïnvloed door aanpassing van het reserveringsbeleid en de berekening van de garantieprijs voor melkveehouders.

De stijging van de melkprijs en andere grondstoffen kon FrieslandCampina bijna volledig doorberekenen in de verkoopprijzen.

Consumer Products Europe

Bij Consumer Products Europe daalde het bedrijfsresultaat naar 55 miljoen euro. Dit was in 2010 126 miljoen. Dit kwam door de lastige economische omstandigheden in Europa en druk op het volume door hogere prijzen.

In de eerste helft van 2011 stonden de marges onder druk door contracten, d ehogere garantieprijs voor boerderijmelk en hogere grondstofkosten die pas later konden worden doorberekend.

In de tweede helft van het jaar herstelden de marges zich. In Duitsland bleef de ontwikkeling van het resultaat het hele jaar achter, door prijsconcurrentie. In Hongarije werd de winst negatief beïnvloed door de economische omstandigheden en een incidenteel hogere belastinglast. Door de verkoop van een deelneming in Spanje was er een eenmalige bate van 9 miljoen euro.

Consumer Products International

Consumer Products International  hield het bedrijfsresultaat met 353 miljoen euro op niveau (tegenover 356 miljoen in 2010).

Vooral baby- menkindervoeding deed het goed. De hogere prijzen voor zuivelproducten konden hier niet overal volledig worden doorberekend. Er werden meer kostenbesparingen doorgevoerd om margedruk te compenseren. Ook zijn gerichte investeringen gedaan in reclame en promotie.

Cheese, Butter & Milkpowder

De business group Cheese, Butter & Milkpowder haalde een negatief bedrijfsresultaat van 97 miljoen euro. Vorig jaar was dit -92 miljoen  euro.

Met commodities als foliekaas en melkpoeder zijn de resultaten enigszins verbeterd. De prijsontwikkleing en verkoop van merkkazen stonden echter onder druk door dalend consumentenvertrouwen en de economische ontwikkelingen.

Ingredients

De business group Ingredients verbeterde het bedrijfsresultaat met 48 procent tot 189 miljoen euro. Het jaar ervoor was dit nog 128 miljoen euro.

Het resultaat uit joint ventures en geassocieerde deelnemingen bleef voor FrieslandCampina als geheel met 13 miljoen euro gelijk aan het niveau van 2010.

'Solide basis'

In 2011 is ruim 376 miljoen euro geïnvesteerd in met name capaciteitsuitbreiding om toekomstige groei mogelijk te maken.

“De financiële basis van FrieslandCampina is solide en biedt een fundament voor de realisatie van de plannen in het kader van de strategie route2020”, stelt ‘t Hart.

Lees ook:

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

 

Altijd op de hoogte blijven?