FrieslandCampina: consolidatie zuivelmarkt versnelt

30 augustus 2012

AMERSFOORT - FrieslandCampina verwacht een versnelling van de consolidatie op de mondiale zuivelmarkt. Dat zegt het zuivelconcern bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

De trend tot grote internationale overnames bij zuivelondernemingen versnelt deels als reactie op de fusie van Friesland Foods en Campina, stelt het concern. “En deels gaat het om partijen die hun positie aan het bepalen zijn, vooruitlopend op de beëindiging van het melkquotum binnen de Europese Unie in 2015. “

Als derde reden voor de versnelling van het aantal overnames in de zuivelwereld, ziet FrieslandCampina de moeilijke economische situatie in Europa. Het concern verwacht dat de schommelingen op de grondstoffenmarkten de komende jaren verder zullen toenemen.

Halfjaarcijfers

FrieslandCampina zag de omzet in het eerste halfjaar met 7,6 procent stijgen naar bijna 5,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 3,3 procent naar 217 miljoen euro en de winst steeg met 8,7 procent tot 138 miljoen euro.

Volumegroei was er vooral in de categorie baby- en kindervoeding, zowel in de consumentenmarkt als in de business-to-businessmarkt. Ook de categorie zuiveldranken groeide, vooral in Azië.

“Azie, waar FrieslandCampina een kwart van de totale omzet realiseert, heeft sterk bijgedragen aan de omzetgroei en resultaatverbetering”, meldt Cees ’t Hart, CEO van FrieslandCampina.

Bij business group Consumer Products International steeg de omzet met 24,1 procent tot bijna 1,5 miljard euro en het bedrijfsresultaat met 21,7 procent naar 224 miljoen euro.

Business group Consumer Products Europe herstelde zich van het tegenvallende resultaat in 2011. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 32 miljoen tot 40 miljoen euro, ondanks lastige marktomstandigheden in Europa. De omzet daalde met 1,1 procent (tot 1,4 miljard euro) door volumedaling en achterblijvende consumentenbestedingen. De marktaandelen van een aantal merken stonden onder druk.

De business group Ingredients wist opnieuw zowel de omzet (+12,8 procent tot 836 miljoen euro) als het resultaat (+19,1 procent tot 106 miljoen euro) te vergroten.

Bij Cheese, Butter & Milkpowder daalde zowel de omzet als het resultaat, vooral door lage opbrengstprijzen van boter en melkpoeder, al werd dit deels gecompenseerd door een hoger volume. De omzet daalde met 0,9 procent tot bijna 1,2 miljard euro en het bedrijfsresultaat nam met 80 miljoen euro af tot een verlies van 109 miljoen euro.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?