FrieslandCampina: groei in toegevoegde waarde

31 augustus 2012

AMERSFOORT - FrieslandCampina zet de komende tijd verder in op de productiegroei van zuivelproducten met meer toegevoegde waarde, zoals merkkazen, kindervoeding en zuiveldranken. “We moeten marktgerichter worden.”

Dat zegt financieel directeur Kees Gielen in Financieel Management. Groeiregio’s zijn voor FrieslandCampina vooral de Balkan, Noord-Afrika en Azië.

Ten tijde van de fusie tussen Friesland Foods en Campina (december 2008) lag de verhouding van zuivelproducten met een hoge en een lage toegevoegde waarde op 50:50. Nu gaat het richting de 80:20 en over een aantal jaren moet het 90:10 worden.

Daarvoor dient er over 5 jaar in zijn ogen een ander bedrijf te staan. FrieslandCampina moet ‘marketing driven’ in plaats van ‘supply driven’ worden, vindt hij, oftewel overschakelen van ‘aanbodgestuurd’ naar ‘vraaggestuurd’.

Veel valt of staat met 'tijdige en juiste informatie over melkstromen, grondstof- en marktprijzen'. Voor de verschuiving is al veel geïnvesteerd, maar de komende jaren zijn nog verdere investeringen nodig, stelt Gielen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?