FrieslandCampina vergroot productiecapaciteit

29 augustus 2013

AMERSFOORT - De Ledenraad van FrieslandCampina heeft ingestemd met 245 miljoen euro aan investeringen in Borculo en Leeuwarden. Het concern presenteerde tevens de halfjaarcijfers.

135 miljoen euro is bedoeld voor de bouw van een nieuwe fabriek voor kindervoeding en ingrediënten in Borculo.

In Leeuwarden wordt 110 miljoen euro  geïnvesteerd in de vervanging en uitbreiding van de verwerkingscapaciteit voor geëvaporeerde melkproducten in Leeuwarden.

Het gaat daarbij om eerder aangekondigde plannen.

Deze investeringen komen bovenop de in totaal 200 miljoen euro aan investeringen waartoe FrieslandCampina eerder in de eerste helft van 2013 heeft besloten.

Met de uitbreidingen stelt het zuivelconcern niet alleen een bijdrage te leveren aan de regionale werkgelegenheid, maar ook aan een verdere versterking van de Nederlandse exportpositie voor zuivelproducten.

Winst- en omzetstijging

FrieslandCampina presenteerde tevens de halfjaarcijfers. De omzet in het eerste halfjaar 2013 nam, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met 8,5 procent toe tot 5,5 miljard euro. De winst steeg met 17,1 procent naar 164 miljoen euro.

Hogere verkoopprijzen en de verkoop van meer producten met toegevoegde waarde hebben bijgedragen aan de omzetgroei en de verbetering van het resultaat.

De categorie kindervoeding realiseerde de sterkste groei, zowel in de consumentenmarkt als in de business to business markt.

Ingredients

De business groups Ingredients en Consumer Products International verbeterden opnieuw hun omzet en resultaat.

De business group Cheese, Butter & Milkpowder realiseerde een positief resultaat door hogere verkoopprijzen.

Omzet en resultaat van de business group Consumer Products Europe bleven achter, vooral door achterblijvende consumentenbestedingen in Europa. 

“De eerste zes maanden van 2013 laten voor FrieslandCampina een goed resultaat zien. We liggen strategisch op koers”, liet CEO Cees ’t Hart weten.

“Dat neemt niet weg dat ook FrieslandCampina een passend antwoord moet vinden op de gevolgen van de achterblijvende consumentenbestedingen in Europa.”

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?