'Gedragscode nodig, ook voor kleinere bedrijven'

30 juni 2015

Behalve grote bedrijven zouden ook kleinere bedrijven een gedragscode moeten hebben voor horizontale en verticale samenwerking. Een dergelijke ‘code of conduct’ schept duidelijkheid bij mededingingskwesties en voorkomt boetes (ook persoonlijke boetes) en daaruit voortvloeiende reputatieschade.

Dat zei Inez Bezemer-van Wijngaarden, senior counsel Business Conduct van FrieslandCampina, tijdens het seminar ‘Juridische Do’s en Don’ts van B2B en B2C communicatie in de foodsector’ van C-law en AXON in Den Bosch.

Een gedragscode geeft bij bijvoorbeeld horizontale samenwerkingen (tussen concurrerende bedrijven), zoals R&D-projecten, duidelijk aan wat is toegestaan en dus gedeeld mag worden en wat niet. “Vraag je voortdurend af: wat is nodig voor de samenwerking en wanneer ga ik te ver. Zo hoef je het met concurrenten niet over je klanten te hebben.”

'Prijsadvies mág'

Veel bedrijven zijn bang, vanwege mededinging aan alle kanten beperkt te worden bij afspraken tot samenwerken. Maar ook bij verticale samenwerkingen (tussen ketenpartners, zoals leverancier en retailers) zijn er nog volop mogelijkheden, stelt Bezemer. “Zo mag je best een prijsadvies geven, soms mag zelfs een maximale prijs opgelegd worden. Er mag echter geen minimumprijs afgesproken worden.”

Bezemer gaf tijdens het seminar aan dat mensen van nature geneigd zijn om adviezen te geven. “En ik begrijp commerciële medewerkers ook wel. Maar houd het bilateraal richting retailers. Je wilt voorkomen dat je ketenregisseur wordt richting retailers door continu adviezen te verstrekken en daarmee te faciliteren dat deze retailers onderling van elkaar weten welk advies zij gekregen hebben en wat zij daarmee doen. Blijf dus ook nabellen met ‘je had mijn advies moeten opvolgen’.”

In spotlights

Bij het out-of-homekanaal is FrieslandCampina met dagvers (Fristi en Chocomel) dominant in de markt. “Bij dominantie sta je extra in de spotlights. Let dus op de condities en spreek geen exclusiviteit af.”

Het gedrag van de medewerkers op dit vlak moet altijd objectief en transparant zijn, vindt de FrieslandCampina-medewerker. “Kun je het achteraf uitleggen, dan zit je goed. Maar zit je bij de uitleg toch wat ongemakkelijk op je stoel, dan zit je meestal fout.”

Zeven jaar na de fusie tussen Friesland Foods en Campina komt FrieslandCampina in januari 2016 met een nieuwe Gedragscode. Daarbij is sprake van Compass (in plaats van Gedragscode) en ‘speak up’, in plaats van de huidige klokkenluidersregeling.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?