'Hypes in sociale media van invloed op volksgezondheid'

21 december 2015

"De richting die sommige hypes in de sociale media nemen, kunnen van directe invloed zijn op onze volksgezondheid." Dat stelt prof. Fred Brouns. Hij nam op vrijdag 11 december afscheid als hoogleraar Health Food Innovation van Maastricht University.

Brouns meent dat de sociale media grote invloed hebben op de wijze waarop consumenten aankijken tegen de gezondheidseffecten en de veiligheid van ons voedsel. De goede zijde van de medaille is dat consumenten mondiger worden. Ze gaan zelf op zoek naar hun eigen waarheid over eten en drinken en denken actief mee over wat goed, minder goed of slecht is. De keerzijde is dat er daardoor speelruimte ontstaat waarin iedereen die denkt wat te weten over voeding, gezondheid en voedselveiligheid een professioneel getinte mening kan uiten in blogs en groepsdiscussies.

Slechte toegankelijkheid

De slechte toegankelijkheid van begrijpelijke informatie vanuit de voedingswetenschap is hier mede debet aan. Academici en wetenschappers besteden hier nauwelijks tijd aan en universiteiten zijn in dit opzicht te weinig zichtbaar voor het publiek. Dit komt onder andere omdat wetenschappers aangespoord worden om vooral te publiceren in hoogstaande wetenschappelijke tijdschriften en daarop ook afgerekend worden. "Die cultuur moet veranderen", aldus Brouns.

 

Hij ging in zijn afscheidsrede onder meer in op zoetstof aspartaam, dat door consumenten ten onrechte wordt gewantrouwd.  "Consumenten maken zich vooral zorgen over relatief kleine zaken die heel groot in de media belicht worden zoals vlees dat ineens kankerverwekkend is en E-nummers die giftig zijn. Dat vraagt om een tegengeluid. Ik maak me bijvoorbeeld veel meer zorgen de toenemende voedselfraude en over micro-plastics die onze oceanen vervuilen en ook al in ons eten zitten. Of, op de impact van klimaatveranderingen op de voedselketen."

Het afscheidssymposium van Brouns had als titel 'Gif op mij bord'.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?