Iglo 'Grootste Liegebeest 2012'

22 oktober 2012

AMSTERDAM - De chickensticks van Iglo zijn gekozen tot Liegebeest van 2012, als ‘meest misleidende product, uiting of reclame rond dierenwelzijn’. Dat meldt initiatiefnemer Wakker Dier.

Iglo wint de prijs vanwege de ‘mooie woorden over duurzaamheid op de verpakking waar gewoon plofkip in zit’, stelt Wakker Dier. “De gemiddelde plofkip is kreupel, lijdt pijn en krijgt 2 dagdoseringen antibiotica in zijn korte leven van 6 weken.”

“Wat een lef om daarbij borstklopperig te roepen hoe duurzaam je bent! Iglo is juist achterblijver. Laat Iglo maar eens overstappen naar kip met een keurmerk”, aldus Wakker Dier.

Igo heeft nog niet gereageerd op de verkiezing. De retailers Bas en Albert Heijn wel. AH besloot de verpakking van de boerenkaas (met grazende koeien) aan te passen. Eerder had retailer Bas de kipvleesverpakking (met een kip tussen het groen) al aangepast.

De tweede prijs in de Liegebeestverkiezing ging naar het keurmerk Duurzaam Rundvlees, die het duurzaamheidsstempel ook aan vlees van dikbilkoeien uitreikt.

De derde prijs is voor de bitterballen van tv-kok Herman den Blijker, die volgens Wakker Dier ‘zogenaamd louter ingrediënten van topkwaliteit’ hebben, maar in werkelijkheid ‘kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie’ bevatten.

De uitslag is bepaald door Nederlandse consumenten die op internet konden kiezen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?