Kind beïnvloedt snackgedrag óók online

2 september 2013

NIJMEGEN - Kinderen kopiëren snackgedrag van een leeftijdgenootje niet alleen als ze live bij elkaar zitten, maar óók via online contacten. De mate van beïnvloeding hangt mede af van het zelfbeeld van de jonge tieners.

Dat blijkt uit onderzoek van onder meer sociaal wetenschapper Kirsten Bevelander van de Radboud Universiteit Nijmegen. Het onderzoek is gepubliceerd in Plos One.

Uit eerder onderzoek bleek al dat mensen elkaars voedselkeuze en de hoeveelheid voedsel die ze innemen als sociale norm of richtlijn gebruiken. Nu werd onderzocht of dit ook opgaat via internet. Velen communiceren namelijk via social media dagelijks met elkaar via de computer, tablet en smartphone.

Bevelander onderzocht 118 jongens en meisjes uit groep 7 en 8 van de basisschool. De leerling werd vooraf gevraagd een computerspel te spelen terwijl deze dacht in videoverbinding te staan met een ander kind, dat was gevraagd niets of slechts een beperkte hoeveelheid te snacken.

Rol zelfvertrouwen

Zo kon vastgesteld worden of het andere kind op het snackgedrag zou reageren. Ook werd onderzocht of het zelfvertrouwen van de kinderen een rol speelt in het kopiëren van snackinname.

Het bleek dat de kinderen geneigd waren zich aan de snackhoeveelheid van de ander aan te passen. Tieners met een negatiever zelfbeeld bleken hun snackgedrag meer aan te passen dan diegenen met een hoger zelfbeeld.

Bevelander: "Mensen conformeren zich aan sociale normen om gepast gedrag te vertonen, bijvoorbeeld omdat ze niet buiten de groep willen vallen. Het gevoel ergens bij te (willen) horen wordt mede bepaald door ons zelfvertrouwen. Daarom zouden mensen met een lager zelfbeeld meer beïnvloedbaar kunnen zijn voor wat anderen doen."

Opvallend was wel dat het algemene zelfvertrouwen een minder belangrijke rol speelde bij het overnemen van gedrag dan het specifieke lichaamsbeeld (tevredenheid over het lichaam).

Volgens Bevelander heeft dit mogelijk te maken met de leeftijd van de groep. “Het is bekend dat tieners zich meer spiegelen aan anderen dan volwassenen en dat ze onzekerder zijn over hun eigen lichaam.”

Ook bij volwassenen

Toch kunnen volgens haar ook volwassenen een hoger algemeen zelfvertrouwen hebben, terwijl ze aan de andere kant onzeker zijn op andere gebieden, zoals hun zelfvertrouwen over hun leer- of werkprestaties.

De onderzoekers pleiten daarom voor nader onderzoek naar verschillen tussen leeftijdsgroepen of verschillende soorten zelfvertrouwen.

Dit onderzoek past in een bredere onderzoekslijn over de invloed van onze sociale omgeving op het eetgedrag van mensen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?