Klerken (Scelta) Versmarketeer van het Jaar

29 mei 2013

EDE - Jan Klerken, directeur van Scelta Mushrooms uit Venlo, is Versmarketeer van het Jaar geworden.

Hij liet de 8 andere genomineerden achter zich. Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager werd tweede en Frenkel Denie van FrieslandCampina derde.

Klerken kreeg de prijs op het jaarlijkse VersEvent. Volgens de jury is de werkwijze van Scelta Mushrooms een mooi voorbeeld van hoe sterk een B2B-product kan worden neergezet.

“Champignons zijn in de basis niet aantrekkelijk”, zegt het juryrapport. “Maar Jan Klerken weet er een sexy product van te maken.” Dit gebeurt onder meer met het Scelta Mushrooms Experience Center.

‘Winnoveren’

Scelta zoekt samen met partners naar andere toepassingsmogelijkheden, nieuwe smaaksensaties, duurzame mogelijkheden en gezonde producten. Klerken noemt dat ‘winnoveren’.

Met Kokkerelli (de Stichting Kids University for Cooking) vervult Klerken ook een maatschappelijke rol. Doordat hij met Kokkerelli kinderen én volwassenen bij het eten van vers voedsel betrekt, leren zij wat het effect van voeding op de gezondheid is.

‘Eco-zakken’

Klerken wil met Scelta de uitstraling ‘versproduct’ behouden, onder meer via de Ecopouches. Deze ‘eco-zakken’ behouden de versheid en textuur van de champignons. “Vers en verduurzaming gaan ontzettend goed samen”, stelt hij.

Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager ontving de publieksprijs als Versmarketeer van de Toekomst.

De kanshebbers zijn beoordeeld door een 10-koppige jury van marketingspecialisten, onder leiding van Vincent Denen, van Grodan en Nima-Food & Agri.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?