Nettoverlies Vion in 2012 830 miljoen

3 december 2013

EINDHOVEN - Vion Food Group heeft in 2012 een nettoverlies gemaakt van 830 miljoen euro.

De omzet van Vion Food Group bedroeg 9,7 miljard. Dat blijkt uit het jaarverslag van Vion over 2012 met de definitieve jaarcijfers.

Het grootste gedeelte van het negatieve nettoresultaat, 679 miljoen euro, wordt veroorzaakt door eenmalige afboekingen op deelnemingen, voornamelijk door het stopzetten dan wel verkopen van de activiteiten in Groot-Brittannië. Er waren ook herstructureringskosten van 70 miljoen euro.

De verkoop van Vion UK maakte deel uit van de koerswijziging die het concern in juni 2012 inzette. Vion ging zich richten op activiteiten met varkens- en rundvlees in Nederland en Duitsland en Ingredients wereldwijd. Reden voor die nieuwe strategie waren de sterk achterblijvende commerciële en financiële resultaten in food in de 3 kernlanden Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.

De herstructurering is in 2013 voortgezet. In januari was er een management buy-out van de Britse varkensvleesactiviteiten met negen productielocaties. De roodvlees- en pluimveevleesactiviteiten met 11 productielocaties werden in maart verkocht aan 2 Sisters Food Group. Voor de lamsvleesverwerker Welsh Country Foods (WCF) kon geen koper worden gevonden. Vion besloot daarom de fabriek te sluiten.

Verkoop Ingredients

In april werd de structuur van de onderneming aangepast. 'Food' en 'Ingredients' werden verzelfstandigd omdat ze elk hun eigen markten en klanten bedienden. Vion Holding kreeg een financieel karakter. Voor Ingredients werd een (mede-)aandeelhouder gezocht. CNV Vakmensen noemde de aankondiging van de (gedeeltelijke) verkoop van Vion Ingredients een redmiddel voor Vion Food, dat kampte met een hoge schuldenlast.

In oktober kwam Vion tot een akkoord met Darling International over de verkoop van de divisie Ingredients voor een bedrag van 1,6 miljard euro. Daarmee raakt Vion alle zeggenschap kwijt over Ingredients, dat minder dan een jaar eerder nog benoemd was als één van de twee speerpunten.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?