'Samenwerking industrie-retail steeds belangrijker'

1 april 2014

LEUSDEN - Samenwerking tussen handel en industrie in de foodsector wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit verkennend onderzoek van ABN Amro en Efmi Business School onder foodfabrikanten en -leveranciers.

Volgens de respondenten vindt de industrie samenwerking nog belangrijker dan retailers dat vinden. Zij denken zelfs dat bedrijven die in de toekomst niet willen samenwerken op de lange termijn minder succesvol zullen zijn.

Hoewel tussen de retail en industrie soms stevige gesprekken worden gevoerd, vindt de industrie over het algemeen dat goed wordt samengewerkt. Volgens een ruime meerderheid is de samenwerking tussen beiden de afgelopen 5 jaar verbeterd en is een verdere verbetering nog aanstaande, meldt het onderzoek.

Internationaal wordt er volgens de foodfabrikanten en -leveranciers alleen in de UK beter samengewerkt met de retail. In Duitsland en vooral Frankrijk is de situatie zorgelijker en in Duitsland en België is de situatie gelijk aan die van Nederland.

Grotere retailers

De industrie is bereid om te investeren in samenwerking met de retail, maar dan moet het wel gaan om de grotere retailketens. Schaalgrootte speelt daarbij een rol. De fabrikanten en leveranciers willen samenwerken op commerciële deelgebieden maar zeker ook in assortiment management en promotie.

Als meest kansrijk voor samenwerking wordt innovatie genoemd. Dat zeggen vooral de private labelfabrikanten. A-merk fabrikanten zien meer in samenwerking op het gebied van het (nog meer) delen van informatie en kennis.

Hoe ver ze willen gaan in hun samenwerking met retailers verschilt ook. De meest verregaande vorm (exclusief zakendoen met 1 retailer in Nederland) krijgt weinig steun. Private labelfabrikanten zijn bereid voor exclusiviteit wat verder te gaan dan A-merk fabrikanten. Bovendien zullen ze dan eerder kiezen voor de wat grotere retailers.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?