Snoep uit fruit gaat de wereld over met Disney

11 november 2015

Fruitfunk wil de mondiale snoepmarkt veroveren met snoep uit fruit. Het Tilburgse bedrijf heeft een partnership gesloten met Disney om snoep van figuurtjes uit Cars en Frozen op de markt te brengen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) investeert in het bedrijf

Het snoep wordt volledig geproduceerd uit fruit, zonder toegevoegde suikers. Fruitfunk wil daarmee inspelen op de 'gezond' en ‘natuurlijk’ trends, door een verantwoord alternatief te bieden. Dat meldt de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM).

Puur fruit

Aan het fruit wordt in korte tijd water onttrokken om zo veel mogelijk vitaminen en vezels te behouden. Het residu wordt vermalen en in een mal geperst. Het snoepgoed bevat verder geen enkele kunstmatige toevoeging, zodat het ook geschikt is voor onder meer veganisten en diabetici. Het bevat ook geen noten, tarwe, zaden en gluten en geen melk en lactose.

Het bedrijf is eind 2014 opgestart door Daan Schapendonk en zakenpartner Rob de Weert. Voor de ingrediënten wordt intensief samengewerkt met het Belgische Taura.

Disney-figuurtjes

Door het partnership met Disney heeft Fruitfunk de rechten verworven om snoepfiguurtjes uit de Cars en Frozen-lijn te produceren en op de markt te brengen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Disney brengt de producten van Fruitfunk onder meer onder de aandacht met een commercial op de eigen tv-kanalen. “Dankzij de licentie profiteren we volop van de markettingkracht en het bereik van Disney”, aldus Schapendonk.

Meer producten

Het fruit ligt in Nederland bij Albert Heijn. Ook loopt er een test bij Jumbo en Deen Supermarkten. Schapendonk zegt in de toekomst met hulp van Taura nog meer van dergelijke innovatieve snoepconcepten op de markt te willen brengen.

De BOM investeert mee in Fruitfunk, vanuit het ontwikkelfonds, dat bestemd is voor investeringen in innovatieve consortia.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?