Unilever stijgt in top 50 consumptiegoederen

22 augustus 2013

PARIJS - Unilever boert goed in consumptiegoederen. Het bedrijf steeg op de jaarlijkse wereldranglijst van adviesbureau OC&C van plek 4 naar 3. De lijst van 2012 (op basis van omzet) blijft aangevoerd worden door het Zwitserse Nestlé, met een omzet van 73,7 miljard euro.

Het Brits-Nederlandse Unilever, met een wereldwijde omzet van 49,4 miljard euro (in food en non-food), zag de omzet net als Nestlé met 10 procent toenemen. Niet-foodbedrijf Procter & Gamble staat op plek 2. Pepsico zakte een plek (naar plaats 4) en Coca-Cola blijft de nummer 5 van de wereld.

Opvallend is dat in 2012 slechts 11 procent van de mondiale groei van de 50 grootste bedrijven in de wereld nog maar gehaald wordt binnen de EU, meldt Vilt.

De grootste relatieve omzetgroei (+30 procent) haalde het Mexicaanse Grupo Bimbo (brood, banket, snoep en chips). Dit concern klom 9 plaatsen, naar plek 31, mede door de overname van Amerikaanse brood-/banketactiviteiten van Sara Lee.

Nederlandse bedrijven

Heineken zag de omzet met 7 procent groeien en steeg daardoor 1 plek naar plek 15. FrieslandCampina, het andere (volledig) Nederlandse bedrijf, haalde ook een omzetgroei van 7 procent. Toch daalde dit zuivelconcern 4 plaatsen naar plek 42.

Vion Food Group is niet meegenomen in de top 50 omdat onvoldoende openbare gegevens beschikbaar waren. Met een geschatte omzet van 12,4 miljard dollar (9, 3 miljard euro) zou het Nederlandse bedrijf uitgekomen zijn op plek 34.

Het Braziliaanse JBS haalde een omzetgroei van 24 procent. Dit bedrijf is tevens het grootste vleesconcern ter wereld geworden, op plek 7, nog voor Tyson Foods (dat op plek 10 staat).

JBS is nog steeds een relatief kleine speler in Europa, maar door overnames en een groeipercentage van 56 procent (in 2010) en 20 procent (in 2011) krijgt het concern ook hier vaste voet aan de grond.

Kraft Foods grootste daler

Grootste verschuivingen in de lijst vonden plaats bij Kraft Foods. Het concern zelf daalde 14 plaatsen (van plek 5 naar 19). Dit kwam omdat het bedrijf in oktober 2012 splitste in een deel Noord-Amerikaans levensmiddelen en een deel internationale snackactiviteiten (dat verderging onder de naam Mondelez). Als consequentie hiervan kwam Mondelez nieuw binnen in de ranglijst, op plek 8.

In de top-50 ranglijst staan overigens niet alleen voedingsmiddelenbedrijven. Ook producenten van schoonmaakmiddelen en verzorgings-/beautyproducten alsmede tabaksartikelen staan in de lijst.

De 50 grootste bedrijven zien hun groei in Europa afremmen. Daarom bouwen ze hun activiteiten veelal uit in groeiregio’s. Wereldwijd blijft de verkoop aan consumenten het ondanks de crisis goed doen. Wel was de groei met 5,6 procent minder groot dan de 7,3 procent uit 2011.

Bekijk de hele top 50 (pdf, op pagina 7 en 8)

Lees ook:

En bekijk ook:

Altijd op de hoogte blijven?