Unilever vermindert vrachtautokilometers in Europa

10 oktober 2012

ROTTERDAM - Unilever start met een project dat moet leiden tot 200 miljoen minder vrachtautokilometers tegen eind 2014 (vergeleken met 2010).

Het project, dat mede gefinancierd wordt door het EU-financieringsprogramma Marco Polo, maakt gebruik van een nieuw netwerk van overslagpunten in Europa dat draait vanuit het operationele centrum van Unilever in het Poolse Katowice. Via geavanceerde technologie wordt de beladingsgraad van de vrachtwagens gemaximaliseerd.

Het project zal een belangrijke bijdrage leveren aan het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) dat tot doel heeft de activiteiten de komende tijd te verdubbelen terwijl de milieuimpact tegelijkertijd wordt verlaagd.

Minder vrachtauto's op de weg

Verwacht wordt dat er door het project aan het einde van 2014 het equivalent van zo’n 154.000 vrachtauto’s tussen Brussel en Warschau van de weg wordt gehaald, vergeleken met het jaar 2010. Het gaat dan om 260.000 vrachtauto’s tussen Berlijn en Brussel.

Minder vrachtauto’s op de Europese wegen leidt ook tot minder CO2-uitstoot. Het project rekent op 15.000 ton minder CO2, tegen het einde van 2014, vergeleken met 2010.

Efficiënter en goedkoper

Behalve een duurzaam motief levert het project Unilever ook zakelijke voordelen op, omdat nog efficiënter en kostenbesparender gewerkt kan worden.

Het logistieke centrum van Unilever in Katowice zal een netwerk aan regionale overslagcentra exploiteren, verspreid over Europa. Elk van deze centra wordt zelf verantwoordelijk voor minder kilometers en dus vollere vrachtauto’s, van leveranciers naar fabrieken en van fabrieken naar de opslagplaatsen.

In 2011 haalde Unilever ten opzichte van 2010 een 8 procents verbetering van de CO2-efficiency.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?