Wessanen verkoopt ABC nu echt

9 maart 2015

Wessanen heeft een overeenkomst gesloten met Harvest Hill Beverage Company voor de verkoop van American Beverage Corporation (ABC). De afgelopen jaren zette Wessanen ABC diverse keren in de etalage, maar werd het bedrijf tot twee keer toe uit de verkoop gehaald.

Wessanen verkoopt de Amerikaanse dochteronderneming voor zo'n 55 miljoen dollar (50,6 miljoen euro). Naar verwachting wordt de transactie in het tweede kwartaal afgerond.

Etalage

ABC past niet meer bij de core-business van het bedrijf: de productie en verkoop van biologische producten in Europa. Wessanen kondigde begin 2009 al aan ABC te willen verkopen. In de herfst van 2011 stelde het concern toch verder te gaan met ABC omdat het zo goed presteerde. Ook werd toen gesteld dat een verkoop op dat moment voor de aandeelhouders niet de volledige waarde zou opleveren. In de zomer van 2012 werd ABC opnieuw in de etalage gezet, maar eind van dat jaar schoof het concern de verkoop wederom op de lange baan omdat de biedingen van geïnteresseerde partijen te laag zouden zijn geweest. In de zomer van 2013 waarschuwde Wessanen voor de tegenvallende resultaten van de Amerikaanse dochter omdat de markt voor diepgevroren cocktailmixen met zo’n 20 procent was gedaald.

Gezond en duurzaam

De verkoop betekent voor Wessanen het vertrek uit de VS en de voltooiing van de omvorming naar een onderneming in gezonde en duurzame voeding. "Het is onze laatste stap om een gerichte speler in gezonde en duurzame voeding in Europa te worden", zegt CEO Christophe Barnouin. "Dat is wat we zijn en waar we voor staan: voeding maken die goed is voor mensen en voor onze planeet, door te focussen op biologisch, fairtrade, vegetarisch en een hoge voedingswaarde."

Premium:

Verduurzaming voeding

Altijd op de hoogte blijven?