Koffie drinken is écht niet ongezond

Koffiedrinken is niet ongezond, zegt HarvardBOSTON – Koffie drinken is écht niet zo ongezond als vaak werd gesteld. Dat valt op te maken uit een langdurig onderzoek van Harvard University in de Verenigde Staten, dat recent is gepubliceerd.

Wie langdurig veel koffie drinkt heeft geen groter risico op hart- en vaatziekten dan normale koffiedrinkers, stellen de onderzoekers. In eerdere onderzoeken werd al vastgesteld dat koffiedrinken het risico op bepaalde leverziekten en diabetes kon reduceren.

De resultaten zijn behalve voor de koffiemakers, ook positief voor de fabrikanten van energydrinks zoals Red Bull. In dit soort drankjes zit veel cafeïne om de drinker wakker te houden en te stimuleren tot betere prestaties.

Het onderzoek werd tientallen jaren lang gehouden onder bijna 85.000 vrouwen en ruim 44.000 mannen. Elke twee tot vier jaar werden de vragenlijsten geadministreerd. Na twintig jaar bleken er 4.427 gevallen van hart- en vaatziekten te zijn opgetreden.

Na het aanpassen van de data voor wat betreft leeftijd, roken, drankgebruik en overgewicht, kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat iemand die vier tot vijf koppen koffie per dag drinkt net zoveel kans heeft op hartziekten als iemand die minder dan één kopje per maand drinkt.Vrouwen die meer dan zes kopjes dronken bleken bovendien 28 procent minder kans te hebben op hart- en vaatziekten.

Toch is er ook een minpuntje aan koffiedrinken: grote koffiedrinkers gaan vaker roken en drinken meer alcohol. Dit gedrag wordt wél gelinkt aan hart- en vaatziekten.

Klik hier voor het artikel over dit onderwerp dat is gepubliceerd in Circulation.

Lees ook:
Langzame cafeïne-afbraak gevaarlijk
Koffie kan Viagra zijn voor vrouwen




Gepubliceerd op 03-05-2006 (11:51)

Reacties (1)

Ik kom zojuist bij de dokter vandaan, die mij vertelde dat koffie heel ongezond is. In het bijzonder voor de maag. Mij werd sterk afgeraden nog koffie te drinken
f.s. @ 05-11-2009 09:50 uur

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Product & ontwikkeling nieuws