Algenolie net zo gezond
WAGENINGEN - Olie uit algen is net zo gezond als olie uit vis. Dat blijkt uit experimenten in reageerbuizen en met proefdieren aan de Wageningen Universiteit
Al langer bekend is dat visolie giftig kan zijn voor kankercellen terwijl het tevens onschadelijk is voor gezonde cellen. Een kleine hoeveelheid van omega-3 vetzuren uit vis vermindert de kans op darmkanker en hart- en vaatziekten. Van visolie, gewonnen uit algen was nog niet onderzocht of het dezelfde positieve effecten had. Ir. Vincent van Beelen heeft het effect van algenolie nu op menselijke darmkankercellen onderzocht, voor zijn promotieonderzoek aan de Leerstoelgroep Toxicologie.
Algenolie in hoge concentraties blijkt even giftig voor kankercellen als regulie visolie. In lagere concentraties is het bovendien net zo goed in staat om de ontwikkeling van kankercellen af te remmen. Uit proeven met ratten bleken beide soorten olie even goed in staat om het ontstaan van het voorstadium van darmkanker te voorkomen.
Omdat de zeeën overbevist en verontreinigd zijn, betekent dit volgens Van Beelen goed nieuws. Algenolie is al langer op de markt. Het is alleen prijzig. Ingrediëntenfabrikanten als BASF proberen daar verandering in te brengen. Zo experimenteren R&D-afdelingen met snelgroeiende genetisch gemodificeerde bacteriën die kostbare vetzuren dankzij stukjes genetisch materiaal van algen goedkoop kunnen produceren
Het onderzoek is gepubliceerd in Food & Chemical Toxicology.
Lees ook:
Amerikaanse licentie op Wageningse visolie (21 april 2006)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over visolie
Alle berichten over omega-3






Jaaroverzicht 2009




