Omega-3 inname te laag
DEN HAAG - De inname van het plantaardige Omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA) in Nederland ligt onder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Dat blijkt uit onderzoek van TNO dat dinsdag in Den Haag werd gepresenteerd. Ook de inname van de Omega-3 vetzuren EPA en DHA ligt onder de aanbevolen hoeveelheid.
Hoogleraar Humane Voeding van Wageningen Universiteit Frans Kok ontving het rapport uit handen van Frans Claasen, secretaris van het productschap Margarine, Vetten en Oliën en voorzitter van het gelijknamige Voorlichtingsbureau.
De inname van ALA, dat onder meer zit in zaden, plantaardige olie, noten en peulvruchten, door mannen bedraagt gemiddeld 0,63 energieprocent (en%).
Voor vrouwen is dat 0,59 en%. Dat is minder dan de aanbevolen 1 en%. Hoe groot de groep is die te weinig ALA binnenkrijgen is echter op basis van het onderzoek niet te zeggen.
Omega-3 vetzuren bieden bescherming tegen fatale hartziekten. Ook is er een wat onduidelijkere relatie met het voorkomen van niet-fatale hartziekten. ALA wordt in het lichaam omgezet tot de vetzuren EPA en DHA. In hoeverre ALA rechtstreeks effect heeft, is niet helemaal duidelijk.
EPA en DHA
Ook de inname van de meervoudig onverzadigde vetzuren EPA en DHA, die veel voorkomen in vis, is lager dan aanbevolen. Mannen nemen gemiddeld 103 milligram per dag op en vrouwen 84 milligram. Aanbevolen wordt 450 mkilligram per dag.
Het onderzoek werd gedaan nadat de Gezondheidsraad in de richtlijnen Goede Voeding van afgelopen december de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid visvetzuren verhoogde tot 450 milligram per dag. Over de inname van de Omega-3 vetzuren waren namelijk geen gegevens bekend.
TNO ondervroeg 352 mannen en 398 vrouwen in de leeftijd van 19 tot 30 jaar.
Lees ook:
CêlaVíta breidt Vitaal-assortiment uit (5 maart 2007)
Kids visetende moeders slimmer (18 feruari 2007)
Varkenshouders introduceren Omega 3-vlees (29 januari 2007)






Jaaroverzicht 2009




