Veel vis verkleint kans op darmkanker

Veel vis verkleint kans op darmkanker

WAGENINGEN - Wie wekelijks een keer vis eet, heeft 4 procent minder kans op kanker in de dikke darm. Bij drie keer in de week vis op het menu is dat 12 procent, want de kans daalt met 4 procent per keer.

Dat concluderen onderzoekers van Wageningen Universiteit in de American Journal of Epidemiology. Zij baseren zich op een analyse van veertien bestaande studies.

'We weten al langer dat de consumptie van vis de kans op dikkedarmkanker vermindert', zegt onderzoeker Anouk Geelen. 'Hoe dat verband precies in elkaar zit, weten we niet. Misschien komt het door de vetzuren in vette vis, de omega-3-vetzuren. Als dat zo is, dan beschermen zalm en makreel tegen darmkanker, maar kabeljauw niet.'

Als de ene vissoort wel beschermt en de andere niet, dan verklaart dat misschien de bescheiden omvang van het effect dat Geelen heeft gevonden. 'We hebben geen onderscheid kunnen maken naar het soort vis', zegt de onderzoeker. 'Anders hadden we misschien sterkere effecten gevonden.'

Geelen gebruikte voor haar onderzoek gegevens van collega's die onder leiding van Ellen Kampman en Pieter van 't Veer voor het Wereld Kanker Onderzoek Fonds literatuurstudies hebben verricht naar de rol van voeding bij het ontstaan van kanker. Eind oktober publiceert dat fonds een rapport over het verband tussen leefstijl en kanker.

Lees ook:
Omega-3 inname te laag (20 maart 2007)

Critici vegen vloer aan met Brits omega-3 onderzoek (24 maart 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over kanker

Bron: ANP
Gepubliceerd op 13-09-2007 (14:43) door Norbert van der Werff

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Voeding & gezondheid nieuws