'Vaak vette vis eten is ongezond'
GENT - Meer dan drie keer per week vette vis eten, zoals haring of zalm, is riskant. Een mens krijgt dan te veel dioxine-achtige stoffen binnen.
Dat blijkt uit doctoraatsonderzoek van Isabelle Sioen, meldde de Universiteit van Gent.
De onderzoekster stelt wel dat vetzuren in vis goed helpen tegen hart- en vaatziekten. Twee keer per week is het beste voor de zogeheten langketen omega-3 vetzuren.
De inname van deze vetzuren ligt momenteel ver beneden de aanbevelingen.
De onderzoekster merkte dat kwik geen echt probleem is bij het eten van vis. Ze vond geen toxicologische risico's voor de Belgische bevolking.
Het Voedingscentrum stelt dat de voordelen van 2 keer per week vis, waarvan eenmaal vette vis, ruimschoots opwegen tegen de nadelen.
Lees ook:
Minder kans op diabetes door Omega-3 (5 oktober 2007)
Veel vis verkleint kans op darmkanker (13 september 2007)
Kids visetende moeders slimmer (18 februari 2007)






Jaaroverzicht 2009




