Zuivelprof bekritiseert voorlichting

Zuivelprof bekritiseert voorlichting

WAGENINGEN - De huidige voedingsvoorlichting legt te eenzijdig de nadruk op wat mensen níet moeten eten, zoals verzadigd vet, suiker en zout. Daardoor dreigen ze essentiële nutriënten te missen.

Dat zei prof.dr.ir. Toon van Hooijdonk bij de aanvaarding van het ambt van bijzonder hoogleraar Zuivelkunde aan Wageningen Universiteit.

Van Hooijdonk (59) is naast hoogleraar Corporate Director Research van Campina. Hij meent dat consumenten door de voedingsvoorlichting een tekort zouden kunnen krijgen aan essentiële nutriënten als eiwitten, vitaminen en mineralen. De voorlichting moet daarom meer de nadruk leggen op wat consumenten wél moeten eten.

In melk zitten een groot aantal gezonde en onmisbare voedingsstoffen die veel consumenten niet via andere producten in voldoende mate binnenkrijgen. Het is daarom waarschijnlijk dat een dalende zuivelconsumptie de volksgezondheid schaadt, aldus Van Hooijdonk in zijn inaugurele rede Melk: van grond tot gezond.

Hij haalt Amerikaans onderzoek aan waaruit blijkt dat voldoende zuivelconsumptie een aanzienlijke besparing in gezondheidskosten oplevert. De effecten zijn het grootst voor hoge bloeddruk, obesitas, en diabetes type 2. In Nederland is dit nog niet aan de orde want hier ligt de zuivelconsumptie hoger dan in de VS.

Toch zou het nuttig zijn, zegt Van Hooijdonk, om voor Nederland de gezondheidseffecten van zuivel in kaart te brengen, zoals het RIVM onlangs heeft gedaan voor groenten en fruit.

Ongenuanceerd
Van Hooijdonk wees er in zijn rede op dat de associatie dat verzadigd vetzuur slecht zou zijn, te ongenuanceerd is. In melk zit 'slecht' verzadigd vetzuur, zoals het zogenaamde C16-vetzuur dat cholesterolverhogend werkt en daarmee het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Maar er zitten ook verzadigde vetzuren in melk die dat effect niet hebben, zoals vetzuren met een korte keten en C18.

Hoewel het voedingskundig van belang is C16 omlaag te brengen, is dat volgens Van Hooijdonk niet lonend zolang in de etikettering op melk alle verzadigde vetzuren op één hoop worden gegooid en geen onderscheid wordt gemaakt tussen 'goed' en 'slecht' verzadigd vetzuur.

Overigens tekent Toon van Hooijdonk hierbij aan dat, ondanks dat je zou mogen verwachten dat consumptie van melk een verhoogd risico geeft op hart- en vaatziekten, epidemiologisch onderzoek juist laten zien dat dat niet het geval is. Kennelijk compenseren andere nutriënten in melk dat effect, veronderstelt hij.

Lees ook:
Moeders weten te weinig over gezond eetpatroon (3 oktober 2007)

'Brood mét margarine gezonder' (9 november 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over zuivel

 

 

Gepubliceerd op 11-10-2007 (12:47) door Norbert van der Werff

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Voeding & gezondheid nieuws