Kiem voor kanker al jong gelegd

Kiem voor kanker al jong gelegd

WAGENINGEN - Al op jeugdige leeftijd wordt de kiem gelegd voor kanker op latere leeftijd. Overgewicht en overmatig alcoholgebruik spelen daarbij een rol.

Voedingssupplementen en vitaminepreparaten zijn verder voor kankerpatiënten niet altijd goed omdat ze juist zorgen voor extra risico’s.

Dat stelt prof. dr. ir. Ellen Kampman (foto) bij de aanvaarding van het ambt van persoonlijk hoogleraar Voeding en kanker, op 2 oktober aan de Wageningen Universiteit.

Een op de drie Nederlanders krijgt op enig moment de diagnose kanker, per jaar zo’n 90.000 mensen. Als alle Nederlanders gezond zouden leven, zou dat jaarlijks zo’n 30.000 nieuwe kankerpatiënten kunnen schelen.

Duidelijker adviezen
Kampman wil duidelijker adviezen voor consumenten, patiënten en beleidsmakers, zegt ze in haar inaugurele rede. Ze vindt onder meer dat onderzocht moet worden hoe adviezen moeten worden geformuleerd, 'zo dat de boodschap overkomt, met name bij jongeren voor wie kanker nog heel ver weg is'.

Volgens haar zoeken consumenten de oorzaken van kanker te vaak buiten zichzelf, bijvoorbeeld in de toevoegingen aan producten.

Kampman vindt dat er nog betrekkelijk weinig onderzoek is gedaan naar wat goede voeding is voor de kankerpatiënt. Mannen met darmkanker die veel varkens- en rundvlees en vette en vezelarme producten eten, zo bleek uit Amerikaans onderzoek, hebben een driemaal zo hoge kans om na vijf jaar te zijn gestorven dan mannen met ‘andere’ voedingsgewoonten.

Voeding voor tumoren
Zo’n tien procent van de kankerpatiënten zoekt zijn heil in voedingssupplementen en vitaminepreparaten. Kampman waarschuwt dat hoge doseringen vitaminepreparaten, zoals bètacaroteen of foliumzuur juist extra risico met zich meebrengen. Ze kunnen het ziekteproces dan bevorderen omdat ook tumoren extra voedingsstoffen goed kunnen gebruiken voor hun groei.

Ze noemt het zorgelijk dat de overheid denkt aan het toevoegen van foliumzuur aan brood en dat er al fabrikanten zijn die foliumzuur hebben toegevoegd aan margarine, ontbijtgranen en sinaasappelsap.

Als consumenten dan ook nog supplementen nemen, zouden ze een te hoge dosis binnen kunnen krijgen. 'Het deel van de bevolking dat er dan mogelijk schade door ondervindt is groter dan het deel waarvoor het goed zou zijn.'

Lees ook:
Marinade vermindert schadelijke stof (6 augustus 2008)

Teveel aan bioactieve stoffen schadelijk (9 juli 2008)

Relatie acrylamide en baarmoederkanker (18 december 2007)

Agf beschermen minder tegen kanker dan gedacht (28 november 2007)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over voeding en kanker

Gepubliceerd op 25-09-2008 (12:07) door Tom van der Meer

Meer Voeding & gezondheid nieuws