Antioxidanten bevorderen groei kanker

Antioxidanten bevorderen groei kanker

DOETINCHEM - Dat antioxidanten bij hoge doses schadelijk zijn, was al langer bekend. Wetenschappers van Harvard hebben nu aangetoond hoe het komt dat antioxidanten de overleving van kankercellen bevorderen.

Vroeger werd aangenomen dat antioxidanten preventief werken tegen kanker omdat ze reageren met vrije radicalen in het lichaam. De onderzoekers van Harvard echter kweekten in het lab kankercellen en ontdekten dat kankercellen die eigenlijk ten dode waren opgeschreven vanwege gebrek aan energie, in leven werden gehouden door de aanwezigheid van antioxidanten, schrijft de Volkskrant.

In het dagblad legt hoogleraar Hein te Riele van het Nederlands Kanker Instituut en Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis uit dat cellen meestal aan energie komen door glucose te verbranden. Als alternatief kunnen ze ook vet verbranden, maar die vetzuuroxidatie wordt verhinderd door vrije radicalen. Antioxidanten vangen echter die vrije radicalen, waardoor de vetzuuroxidatie toch kan plaatsvinden en de kankercellen kunnen groeien. 

Gezondheidsclaims
Antioxidanten komen voor in groente en fruit en in grotere hoeveelheden in voedingssupplementen. EFSA heeft zich, behoudens een enkele uitzondering, nog niet uitgesproken over gezondheidsclaims met betrekking tot antioxidanten. Hans Verhagen van het RIVM zei twee jaar geleden echter in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie dat de vooruitzichten voor gezondheidsclaims op grond van antioxidanten niet erg gunstig waren.

Lees ook:
'Antioxidanten kunnen dna-herstel stimuleren' (15 december 2008)

Teveel aan bioactieve stoffen schadelijk (9 juli 2008) 

Effect antioxidanten niet bewezen (28 juni 2007)

Kijk ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over antioxidanten

Zie ook:
Dossier voedings- en gezondheidsclaims 

Gepubliceerd op 20-08-2009 (11:30) door Norbert van der Werff

Reacties (2)

zo een experiment in een artificiëel model in een reageerbuis bewijst noch ontkracht ook maar iets met betrekking tot de rol van antioxidanten in het complexe menselijk lichaam. Er kunnen ook geen claims op worden gebaseerd.
Ruud Hermus @ 22-08-2009 00:41 uur
Dit onderzoek wordt weer compleet uit zijn verband gerukt. Een aantal jaren geleden claimde franse onderzoekers dat creatine kankercellen in een lab. situatie harder zou laten groeien. Kort daarop bleek dit in een menselijk lichaam niet het geval te zijn. Lees hieronder ook de reactie van Gert Schuitemaker:
Helemaal fout. Wat men in het onderzoek feitelijk gevonden heeft, is in gekweekte tumorcellen een mechanisme van twee antioxidatieve stoffen, N-acetyl-L-cysteïne en Trolox (een kunstmatige van vitamine E afgeleide wateroplosbare stof), hoe deze twee stoffen de oxidatie van vetten bevorderen door vrije radicalen weg te vangen die juist de oxidatie verhinderen. De gekweekte cellen bleven daardoor langer in leven. [Letters in Nature; doi:10.1038/nature08268]

Dit is interessant fundamenteel wetenschappelijk onderzoek dat een piepklein steentje bijdraagt aan de inzichten over de stofwisseling van de tumorcel. Maar daar is alles mee gezegd. Het zegt niets over antioxidanten in zijn algemeenheid, zoals over de gangbare [vetoplosbare] vitamine E, vitamine C, bètacaroteen, selenium, etc. Het zegt al helemaal niets over antioxidantrijke groenten en fruit en voedingssupplementen met antioxidanten. Aangezien het om gekweekte cellen ging, zegt het ook niets over het gedrag van de tumorcel in het menselijk lichaam, die in gemeenschap leeft met gezonde lichaamscellen die voor hun goed functioneren afhankelijk zijn van antioxidanten. Het zegt ook niets over preventie bij gezonde mensen en hoe zich te beschermen tegen kanker met antioxidanten en antioxidantrijke voeding.

Door dit papagaaiengedrag van de pers wordt een geheel verkeerde en onjuiste voorstelling van zaken gegeven die gezonde producten, zoals groente, fruit en voedingssupplementen met antioxidanten in een verkeerd daglicht stellen.

Michael van Gils @ 22-09-2009 19:32 uur

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Voeding & gezondheid nieuws