Katan: verzadigd melkvet wél slecht

Katan: verzadigd melkvet wél slecht

AMSTERDAM - Sommige wetenschappers stellen dat verzadigd melkvet niet slecht is. De Amsterdamse hoogleraar Martijn Katan stelt in een column in NRC Handelsblad dat melkvet profiteert van 'marktwerking': universiteiten worden voor hun onderzoeksgelden steeds afhankelijker van bedrijven.

Die wetenschappers hebben volgens Katan dus boter op het hoofd. Hij schrijft dat de zuivelindustrie besloten heeft dat het imago van melkvet verbeterd moet worden. 'De zuivelindustrie heeft goede relaties met wetenschappers, en die kunnen zonder probleem studies en publicaties leveren waar het imago van melkvet mee kan worden opgekrikt.'

Hij voegt daaraan toe dat experts minder gezag hebben dan vroeger. 'Mensen die inenting tegen griep als een samenzwering beschouwen krijgen even serieuze aandacht als officiële deskundigen.'

Cholesterolverhogend
Hij betoogt dat melkvet van de dierlijke vetten het meest cholesterolverhogend is omdat er het meeste verzadigd vet in zit. Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed is een belangrijke oorzaak van hartinfarcten.

Onderzoek naar 'gezond melkvet' wordt onder meer gedaan bij FrieslandCampina. Projectleider Stefanie Oude Elferink van Friesland Foods Corporate Research zei eind 2008 tegen EVMI dat er bij onderzoek een eenzijdige focus is op het LDL-cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten. Sommige verzadigde vetzuren met een korte keten zouden gezondheidseffecten hebben zoals een antivirale werking, zo blijkt uit in vitro onderzoek en studies met proefdieren.

Lees ook:
Verzadigd melkvet níet ongezond (2 oktober 2009)

'Eerherstel voor verzadigd melkvet' (20 november 2008)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over vetzuren

Gepubliceerd op 02-02-2010 (07:40) door Norbert van der Werff

Reacties (3)

Zoals altijd,ligt de waarheid in het midden. Eskimo's die leefden op een dieet van zeehondenblubber en rauw vlees waren in sommige opzichten gezonder dan een westerse vegetariër. Margarine leverde ons transvetzuren op die ook veel hartproblemen hebben veroorzaakt. Dus: eet gevarieerd en vers met een focus op groenten en fruit en laat je verder niet gek maken.
M Molenaar @ 02-02-2010 09:11 uur
Ik denk dat de bij meeste mensen die problemen hebben met een te hoge inname van onverzadigd vet dit eerder veroorzaakt zal worden door slechte eetgewoontes, teveel vlees, fastfood dan dat dit zal komen door een te hoge inname van melkproducten. De hoeveelheid zuivel die de consument per dag eet is al jaren dalende, dus dat zal nou niet de grootste bedreiging zijn. Zuivel met mate zoals met meer dingen is een gezonde en noodzakelijke voedingsbron, zeker bij kinderen.
W. Peters @ 03-02-2010 17:06 uur
Wanneer gaan we ons eens bezighouden met de cholesterolmythe, oftewel; is het wel het cholesterol wat hart- en vaatziekten veroorzaakt, of is cholesterol een teken dat er iets anders mis is? Kan het zijn dat er op het verkeerde wordt gefocussed? Ik geloof niet dat volle zuivel met mate slecht is. Betacaseïne-A1 eiwitten in de Nederlandse zuivel, die zijn wel schadelijk.
Caroline Slikker @ 05-02-2010 11:35 uur

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Voeding & gezondheid nieuws