Bier draagt mogelijk bij aan sterke botten

Bier draagt mogelijk bij aan sterke botten

DAVIS - Bier is een belangrijke bron voor het mineraal silicium, dat weer een rol speelt bij de dichtheid van de botten. Dat concludeeert een Amerikaanse studie.

Onderzoekers van het Department of Food Science & Technology at the University of California keken naar productiemethoden voor bier en het siliciumgehalte van het bier. Ze publiceerden hun onderzoek in het  Journal of the Science of Food and Agriculture.

Silicium zit in bier in oplosbare vorm en heeft dan een biobeschikbaarheid van vijftig procent. Gematigde bierconsumptie zou daarom een bijdrage kunnen leveren in de strijd tegen botontkalking.

Het gemiddelde siliciumgehalte van de onderzochten biersoorten was 6,4 to 56,5 milligram per liter. Het siliciumgehalte van lichter bier is hoger dan van donkerder biersoorten, stelden de onderzoekers vast. Waarom dat zo is, is niet bekend. Naarmate er meer hop voor het bier is gebruikt, is het siliciumgehalte hoger.

Noodzakelijk?
Volgens het Voedingscentrum staat nog ter discussie of silicium een noodzakelijke voedingsstof is.

Lees ook:
Bierinstituut past folder aan na klacht (27 januari 2010)

Heineken sluit Tsjechische brouwerij (27 januari 2010)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over bier

Gepubliceerd op 08-02-2010 (11:24) door Norbert van der Werff

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer

Uw commentaar wordt gewaardeerd, mits u de reactieregels respecteert. Door te reageren, geeft u aan deze regels te hebben gelezen en er mee in te stemmen. De redactie van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie behoudt zich te allen tijde het recht voor reacties die niet aan de forumregels te voldoen, te wijzigen of te verwijderen. Uw e-mailadres wordt uitsluitend gevraagd om misbruik van de reactiepanelen te voorkomen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond en wordt niet gebruikt voor marketingdoeleinden. We bewaren uw gegevens strikt vertrouwelijk.
 
Naam :
E-mail adres :
Reactie
Gegevens onthouden?
Ja Nee

Meer Voeding & gezondheid nieuws