Flavonolen in thee verlagen kans op beroerte
WAGENINGEN - Flavonolen in thee, groenten en fruit, chocolade en rode wijn kunnen het risico op het krijgen van een beroerte met 20 procent verminderen.
Die conclusie trekt Peter Hollman van de afdeling Humane Voeding en het Rikilt, beide onderdeel van de Wageningen Universiteit.
Dat thee goed was voor hart en bloedvaten was al langer bekend. Wetenschappers vermoedden dat het samenhing met flavonoïden. Dit is een groep stoffen die veel in plantaardige producten voorkomt en die onder meer een antioxiderende werking heeft.
Recent onderzoek maakt nu duidelijk welke stoffen verantwoordelijk kunnen zijn voor positieve effecten. Het blijkt te gaan om specifieke flavonoïden, de flavonolen, die het risico op het krijgen van een beroerte verminderen.
Relatie
Hollman analyseerde de relatie tussen de inname van verschillende soorten flavonoïdenen het krijgen van een beroerte. Er werden meer dan 100.000 proefpersonen betrokken uit 6 gepubliceerde studies.
"Bij een flavonoleninname die overeenkomt met de hoeveelheid die in drie koppen thee zit, kan de kans op een beroerte met 20 procent verminderen", zegt hij. "Dat is een fikse afname."
Flavonolen zitten behalve in thee in groenten en fruit, chocolade en rode wijn.
Lees ook:
Theedrank met tapiocaparels (13 oktober 2009)
Groene thee verlaagt kans op darmkanker (26 juni 2007)
Transgene tomaat goed voor muizenhartjes (8 september 2006)
Twijfels over gezondheidsbevorderende flavonoïden (6 april 2006)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over thee
Alle berichten over flavonoïde
Die conclusie trekt Peter Hollman van de afdeling Humane Voeding en het Rikilt, beide onderdeel van de Wageningen Universiteit.
Dat thee goed was voor hart en bloedvaten was al langer bekend. Wetenschappers vermoedden dat het samenhing met flavonoïden. Dit is een groep stoffen die veel in plantaardige producten voorkomt en die onder meer een antioxiderende werking heeft.
Recent onderzoek maakt nu duidelijk welke stoffen verantwoordelijk kunnen zijn voor positieve effecten. Het blijkt te gaan om specifieke flavonoïden, de flavonolen, die het risico op het krijgen van een beroerte verminderen.
Relatie
Hollman analyseerde de relatie tussen de inname van verschillende soorten flavonoïdenen het krijgen van een beroerte. Er werden meer dan 100.000 proefpersonen betrokken uit 6 gepubliceerde studies.
"Bij een flavonoleninname die overeenkomt met de hoeveelheid die in drie koppen thee zit, kan de kans op een beroerte met 20 procent verminderen", zegt hij. "Dat is een fikse afname."
Flavonolen zitten behalve in thee in groenten en fruit, chocolade en rode wijn.
Lees ook:
Theedrank met tapiocaparels (13 oktober 2009)
Groene thee verlaagt kans op darmkanker (26 juni 2007)
Transgene tomaat goed voor muizenhartjes (8 september 2006)
Twijfels over gezondheidsbevorderende flavonoïden (6 april 2006)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over thee
Alle berichten over flavonoïde






Jaaroverzicht 2009




