Consortium duikt in het brein

9 maart 2012

ARNHEM - Een consortium van bedrijven en kennisinstellingen gaat testsystemen ontwikkelen om te voorspellen hoe voeding en het brein elkaar kunnen beïnvloeden. H.J. Heinz is een van de partners.

Dit voor een beter begrip van de perceptie en het keuze- en eetgedrag, meldt de provincie Gelderland.

Eetstoornissen

Ook kunnen de systemen mogelijk helpen bij een vroege signalering van bijvoorbeeld obesitas of eetstoornissen evenals ouderdomsverschijnselen.

Het project Focom (Food and Cognition Modelsystems) geeft, volgens de partners, een impuls aan food, health en technologie in Oost-Nederland.

Keuze- en koopgedrag

Focom wil het keuze- en koopgedrag van de consument leren begrijpen en visualiseren. Zo wordt onderzocht waarom mensen bepaalde producten aantrekkelijk of juist niet aantrekkelijk vinden of ervaren, en hoe ze kiezen en kopen.

Op deze manier kan bij productontwikkeling al vroeg worden bepaald wat wel en wat niet aanslaat, om zo het traject van productontwikkeling en marktintroductie te verbeteren.

Eetgedrag en beleving

Ook kijken de onderzoekers wat er in de hersenen gebeurt bij het eten. Welke ingrediënten dragen bij aan de beleving van een product? En geeft een energie- of zoutarm product eenzelfde voldoening of wordt er - ter compensatie - meer of anders gegeten.

Met de resultaten kunnen voedingsingrediënten en supplementen ontwikkeld worden die mensen met bijvoorbeeld obesitas, Parkinson of Alzheimer mogelijk positief kunnen beïnvloeden.

Samenwerkende partners

De samenwerkende partners zijn Donders Institute for Brain, Cognition & Behaviour - Radboud Universiteit Nijmegen, Humane Voeding - Wageningen Universiteit, Packaging Design and Management - Universiteit Twente, H.J. Heinz, Noldus Information Technology, Nizo Food Research, Green Dino, Essensor, TMSi en Artinis Medical Systems.

Het project krijgt ruim 2,1 miljoen euro subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (Efro), 400.000 euro van de provincie Gelderland en ruim 1,9 miljoen euro van het Rijk. De partners investeren zelf ruim 4 miljoen euro.

Altijd op de hoogte blijven?