Huntjens (Sligro): ‘Gaat zoutreductie niet te snel?’

27 september 2012

WAGENINGEN - “Gaan we niet te snel met de zoutreductie? We lopen in Nederland voorop, maar in Duitsland zeggen ze tegen me dat er geen bewijs is dat zout werkelijk slecht is. Zeg maar hoe ik mijn Duitse afnemers moet overtuigen.”

Dat zei Ivan Huntjens, hoofd kwaliteitsdienst van Sligro Food Group tijdens de workshop 'Zoutverlaging in vleeswaren. Het kan!', voor een zaal van vleeswarenfabrikanten.

Huntjens ging onder meer in op het onderzoek van prof. Jan Staessen van de KU Leuven uit 2011. “Hier leidde zoutverlaging tot een verhoogd insulineniveau en dus diabetes. Ik als simpele retailer denk dan: gaan we niet te snel. Consumenten vragen ons: ‘jullie sleutelen aan zout. Maar wat zijn de gevolgen op langere termijn.’ Dat weten we niet.”

‘Hoop onzin’

De aanwezigen gingen direct tegen hem in. “Ik vind dat nu een hoop onzin gezegd wordt”, zei Joop van Raaij van het RIVM. “Ruim 99 procent zegt het tegendeel en u belicht net de kritische onderzoeken.”

”Jammer dat we hier nu weer over moeten discussiëren”, reageerde een aanwezige. “Of het nu wel of niet terecht is, die discussie hoort bij de wetenschap.”

“Maar ik heb te maken met afnemers en moet consumenten wel antwoord geven”, antwoordde Huntjens. Zij googlen wat en zien net als ik alternatieve onderzoeken die het gezondheidseffect in twijfel trekken. Dat zag je ook bij de Ehec-crisis. Dan heb je een overheid nodig die klip en klaar zegt wat nodig is.”

‘Cultuurverschillen’

Volgens Jos Goebbels, voorzitter Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) zijn er in de Europese markt inderdaad cultuurverschillen tussen de Noord-Europese (met Engeland als voorloper in zoutreductie) en de Zuid-Europese landen (waar zoutreductie nog geen item is). Duitsland ligt hierin op het grensvlak. Volgens Goebbels heeft Huntjens in elk geval de discussie losgemaakt.

Sligro Food Group, die behalve retailer (Emté) ook groothandel, foodservicebedrijf en private label producent is, geeft wel aan mee te gaan met de A-merken als die het zoutgehalte verlagen. “Dat ging goed bij brood en bij conserven. We weten echter niet of de consument gaat sputteren bij zoutverlaging in vleeswaren”, aldus Huntjens.

“Feit is wel dat er vanuit de markt nog geen vraag is naar zoutreductie”, vervolgde hij. “Er is slechts één markt voor natriumbeperkt en dat is de zorg. Daarvoor hebben we via Van Hoeckel ruim 100 maaltijdcomponenten.”

Zelfregulering

De bijeenkomst maakte in elk geval duidelijk dat het goed is om als vleeswarenbranche samen op te trekken met zoutreductie. Het is kiezen voor deze zelfregulering of anders wachten op wetgeving die er dan onherroepelijk gaat komen.

Deze workshop was de tweede bijeenkomst over zoutverlaging van producten in verschillende branches. De eerste was gehouden voor de broodbranche. Deze bijeenkomst voor de vleeswarenbranche van Food & Nutrition Delta werd mede georganiseerd door de VNV, het RIVM, Wageningen UR en TNO.

Een verslag van de workshop is te lezen in EVMI 9 van 9 november 2012.

E-paper (gratis voor abonnees)

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?