‘Kiezen voor Vinkje scheelt jaarlijks 14,6 kilo suiker’

4 juni 2014

DEN HAAG – Als consumenten bij hun maaltijden en tussendoortjes uitsluitend kiezen voor producten met een Vinkje, krijgen zij op jaarbasis 14,6 kilo minder suiker binnen dan wanneer ze dat niet zouden doen.

Dat stelt stichting Ik Kies Bewust, de organisatie achter het Vinkje. De 14,6 kilo per jaar is berekend op basis van een gemiddeld menu (ontbijt, lunch, diner en 3 tussendoortjes).

Op jaarbasis eten consumenten in Nederland per persoon zo’n 35 kilo suiker.

De afgelopen weken konden mensen het verschil raden in een prijsvraag die stichting Ik Kies Bewust had georganiseerd. De actie liep via Facebook en bij 450 Sodexo-restaurants en 35 XL-filialen van Albert Heijn. Bovendien deden diverse bedrijven en merken mee met de actie, vaak ook via hun Facebookpagina.

'Overweldigend'

De animo om mee te doen was volgens de stichting ’overweldigend’. Inmiddels zijn 125 winnaars bekend. Zij krijgen allen een blauwgroene fiets ter waarde van 299 euro.

De actie was gestart om mensen bewust te maken van hun suikerinname. Suiker is een van de aspecten waar het Vinkje zich op richt. Een te grote suikerinname kan volgens de stichting bijdragen aan het ontstaan van overgewicht. Daarnaast vergroot suiker de kans op gaatjes in tanden en kiezen.

Het Vinkje staat voor de betere keuze binnen een specifieke productgroep. Inmiddels zijn er ruim 7000 producten met het logo. Ongeveer 1500 daarvan zijn verse groenten en fruit.

Lees ook:

Radar: voorgestelde suikernorm haalbaar? (29 april 2014)

‘Overconsumptie suiker slechts één van de oorzaken obesitas’ (31 maart 2014)

Consumentenbond start Suikerschandpaal (22 januari 2014)

Vinkje erkend als voedingsclaim (16 april 2013)

Altijd op de hoogte blijven?