Nederlander gelooft niet in superfoods

6 maart 2014

DEN HAAG - De meeste consumenten geloven niet in superfoods. Dit blijkt uit een representatieve steekproef onder 1000 mensen van onderzoeksbureau GfK in opdracht van het Voedingscentrum en Gezondheidsnet.nl.

‘Gojibessen staan bol van antioxidanten die de kans op kanker verminderen.’ ‘Chiazaad vertraagt het verouderingsproces.’ ‘Quinoa stimuleert de stofwisseling.’ Tegenwoordig worden allerlei producten aangeprezen als superfoods. Door het hoge gehalte aan voedingsstoffen zouden ze uiteenlopende ziekten en ongemakken voorkomen. Maar zulke wondermiddelen bestaan niet, stelt het Voedingscentrum.

Nederlanders blijken er dan ook niet in te trappen. Slechts een op de tien geeft aan het noodzakelijk te vinden om superfoods te eten naast de gewone voeding. Jongeren en hogeropgeleiden zijn iets enthousiaster over superfoods. Hoe ouder de consument, hoe sceptischer ze zijn.

Gevarieerd eten

Woordvoerder Patricia Schutte van het Voedingscentrum geeft aan het goed te vinden dat mensen kritisch zijn. "Er bestaan namelijk geen superfoods. De geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien kan niet één voedingsmiddel alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Variatie is het toverwoord. De beste manier om alle verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt, is om elke dag volop te variëren. Vooral voor groente en fruit is dit belangrijk."

Marketingterm

Ongeveer een op zes Nederlanders is bekend met de term superfoods. Een kwart kent het begrip, maar weet niet wat het inhoudt. Na het lezen van de omschrijving blijven vier op de tien onbekend met het begrip superfoods. Op de vraag aan respondenten wat zij onder superfoods verstaan, kwamen uiteenlopende antwoorden. Ze vermelden ‘specifieke’ superfoods, zoals gojibessen, hennepzaad, algen en chiazaad.  Wat opviel was dat ze ook veel ‘gewone’ producten noemden, zoals groente, fruit en vis. "Het is logisch dat er veel verschillende superfoods worden genoemd", legt Schutte uit. "De term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Zo kan het gemakkelijk worden ingezet als marketingstrategie."

Lees ook:

Geen bewijs voor ‘superfoods’ (15 maart 2011)

Altijd op de hoogte blijven?