Onderzoek tot 'sturen' naar gezonde keuze

30 juni 2011

WAGENINGEN - Wageningen University gaat met diverse partijen manieren onderzoeken om consumenten met zachte hand te bewegen, meer te kiezen voor duurzame en gezonde producten.

Het onderzoek richt zich op consumenten die duurzaamheid en gezondheid wel belangrijk vinden, maar die nog niet altijd voor dergelijke producten kiezen.

Het ministerie van EL&I heeft opdracht gegeven tot het onderzoek dat wordt uitgevoerd door een consortium onder leiding van Wageningen University.

'Duwtje'
Getracht wordt om consumenten een duwtje (een ‘nudge’) in de goede richting te geven, bij het kiezen voor duurzame en gezonde producten, zonder hierbij hun keuzevrijheid te beperken.

"Dit gebeurt via kleine veranderingen in de context. Bijvoorbeeld een andere inrichting van het supermarktschap of het laten zien van het percentage consumenten dat al heeft gekozen voor een bepaald product", stelt René de Wijk van Wageningen University.

Real-life
Ook wordt bekeken of de 'nudges' in de praktijk werken, onder meer in een virtuele supermarkt en in verschillende real-life situaties, zoals bij bedrijfsrestaurants, zorginstellingen, stationskiosken en supermarkten.

De ethische aanvaardbaarheid van interventies wordt overigens ook beoordeeld.

Samenwerking

Het consortium bestaat behalve uit Wageningen University uit het Restaurant van de Toekomst, Schuttelaar & Partners en HAS KennisTransfer.

Andere partijen die meewerken zijn Plus supermarkten, stichting Max Havelaar, stichting Ik Kies Bewust, Servex, het Jeroen Bosch ziekenhuis en ziekenhuis Gelderse Vallei.

Het project loopt tot eind 2012. De eerste resultaten volgen komend najaar.

Lees ook:
Gezond eten ook ecologisch verantwoord (22 juni 2011)

Voeding houdt jongeren amper bezig (21 januari 2011)

Waarden duurzaamheid anders ervaren (9 december 2010)

'Gezonde voeding is goed voor milieu' (14 oktober 2010)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

Alle berichten over duurzaam en gezond

Altijd op de hoogte blijven?