Bertolli en Lidl genoemd in olijfolieschandaal

11 november 2015

Het Italiaanse Openbaar Ministerie stelt een onderzoek in naar zeven producenten van olijfolie, waaronder deOleo (fabrikant van Bertolli) en Lidl (merk Primadonna). Ze worden verdacht van fraude omdat ze ‘gewone’ olijfolie als duurdere 'extra vergine' op de markt zouden hebben gebracht. Diverse merken worden ook in Nederland verkocht.

Het onderzoek wordt ingesteld naar aanleiding van een olijfolietest van het Italiaanse tijdschrift il Test. Daarbij kwam na onderzoek naar voren dat negen van de twintig geteste flessen geen extra vergine olijfolie bevatten, terwijl dit wel op het etiket vermeld staat.

Duurdere olijfolie

‘Extra vergine’ olijfolie wordt gehaald uit de eerste en koude pers. Het is een aanduiding voor de zuiverheid van de olijfolie. Het is dan ook gemiddeld 35 procent duurder dan gewone ‘vergine’ olijfolie.

Behalve Bertolli en Primadonna zaten ook de merken Antica Badia, Carapelli, Pietro Coricelli, Sasso, Santa Sabina in de test. Waarschijnlijk neemt het OM in Turijn ook de fabrikanten van deze merken mee in het onderzoek.

Ook in Nederland?

Een aantal van deze olijfoliemerken staat ook in Nederland in het winkelschap. De NVWA laat weten het onderzoek van de Italiaanse Justitie af te wachten.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?