Aldi introduceert transparantiecode

26 oktober 2017

Aldi introduceerde op 25 september de Aldi Transparancy Code (ATC). Hiermee biedt de retailer openheid over de herkomst van het verse vlees. Een groot deel van de vers-vlees-producten in de winkel zijn inmiddels voorzien van een ATC.

De informatie wordt ontsloten door de code te scannen via een QR-scan op de smartphone of in te voeren op het Aldi-platform transparantie.aldi.nl. De leverancier, plaats van herkomst en plaats van verwerking van het gescande product worden direct zichtbaar op het ATC-platform. Ook wordt duidelijk welk deel van het dier is verwerkt in het vlees.

“In eerste instantie worden alle vers-vlees-producten voorzien van een ATC, maar dit platform biedt ook mogelijkheden voor andere productcategorieën zoals eieren en verse vis. Wij hebben de intentie om ook deze producten in de nabije toekomst in het systeem op te nemen”, aldus Eline Poels, Manager Corporate Responsibility Aldi Nederland.

Beter Leven keurmerk

Marijke de Jong, programmamanager Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming, is enthousiast over de inspanningen van Aldi om haar vers-vleesassortiment steeds diervriendelijker te maken. “Daarnaast is Aldi ook nog eens zeer transparant over de herkomst van de producten. Zeker voor een keurmerk als het Beter Leven keurmerk is betrouwbaarheid en transparantie cruciaal.”

Een kijkje in de stal

Ook komen op de transparantie-website diverse boeren aan het woord die aan Aldi leveren. In filmpjes vertellen zij over hun werk en laten ze zien hoe dieren worden gehouden. Om het beeld compleet te maken is er ook een filmpje over kwaliteit in de productieketen. Deze video neemt de klant mee in de processen die een vers-vlees-product doorloopt voordat het bij Aldi in de winkel ligt.

Lees ook:

   

Altijd op de hoogte blijven?