‘Bitten by the bug’

30 juni 2022

Marleen van de Groep werkt als accountmanager voor SVZ, een bedrijf dat handelt in onder meer puree, sappen en concentraten van groenten en fruit. Ze heeft inmiddels zo’n twintig jaar ervaring in de voedingsingrediëntenbranche en werkte voor verschillende bedrijven. “Ik vind dit een heel prettige branche om in te werken. De dynamiek en het internationale karakter van mijn huidige functie past bij me.”

Ze kwam bij toeval in de voedingsingrediëntenbranche terecht. “Ik heb een heel andere achtergrond. Ik heb Europese Studies aan de UvA gedaan. Gaandeweg kwam ik er achter dat het Europese politieke werkveld niets voor mij was. Na mijn afstuderen kreeg ik bij toeval een baan in de export, in de binnendienst. Het werken in de export heeft mijn hart gestolen. Vervolgens kreeg ik een baan in de voedingsmiddelenindustrie en vandaaruit is mijn carrière gaan rollen. Ik kan me herinneren dat iemand tegen me zei: ‘of je bent binnen de kortste tijd bitten by the bug, of je bent snel weg. Voor mij geldt het eerste. Het dynamische aspect van het werk, het contact met klanten in andere landen, dat vond en vind ik nog steeds heel leuk.”

Ze werkte bij verschillende bedrijven in de foodsector, waarvoor ze regelmatig moest reizen. “Ik heb onder meer een tijd in het Midden-Oosten gewerkt. Ook heb ik zaken gedaan in Rusland en Scandinavië. Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor een aantal grote landen in West- en Oost-Europa. Het leren kennen van nieuwe regio’s, culturen en handelsvormen dat spreekt me aan. Aanpassingsvermogen, flexibiliteit, snel kunnen schakelen en gevoel hebben voor betrekkingen, dat zijn zaken die belangrijk zijn in dergelijke functies.”

Marleen heeft nooit een duidelijk carrièrepad voor ogen gehad. “Het leven is onvoorspelbaar. Wel vind ik het belangrijk dat een baan me voldoening geeft. Ik moet achter het product staan dat ik verkoop. Stropdassen verkopen, dat zou ik nooit kunnen. Ik wil me blijven ontwikkelen. Dat kan op verschillende vlakken. Bijvoorbeeld door andere landen of regio’s te ontdekken of nieuwe mensen of culturen te leren kennen. Door het werken met andere producten, of door meer technische kennis op te doen.” Haar vorige baan bood niet langer genoeg uitdaging, daarom ging ze op zoek naar een nieuwe baan. “Het was tijd voor iets anders.” Die vond ze bij SVZ.
“Ik ben in februari vorig jaar begonnen, midden in coronatijd. De sollicitatiegesprekken verliepen digitaal en tijdens mijn inwerkperiode werkte ik thuis. Mijn collega’s heb ik voor het eerst in levenden lijve gezien in juli vorig jaar! Dat vond ik best lastig: om binding te krijgen met het bedrijf en om je collega’s te leren kennen is het belangrijk om elkaar face-to-face te kunnen ontmoeten. Gelukkig was ik het thuiswerken al gewend en heb ik thuis een fijne werkplek.”

Inmiddels is het werken op kantoor geen uitzondering meer. “We hebben sowieso drie keer per week overleg met alle accountmanagers. Die afstemming is belangrijk, omdat we goed moeten weten wat we in huis hebben. Het Spaanse seizoen loopt bijvoorbeeld ten einde. Om te voorkomen dat we beloftes maken aan klanten die we niet waar kunnen maken, moeten we van elkaar weten wat we aan partijen verkopen.”
Geen werkweek is hetzelfde voor Marleen. “Behalve de drie overleggen per week, die staan vast. Op dit moment maak ik veel offertes voor klanten. Volgende week vertrek ik voor een aantal dagen naar Italië, om gesprekken te voeren met klanten. Nu de coronacrisis achter ons ligt, kunnen we weer vaker klanten bezoeken. Dat betekent meer reizen.” Dat is geen straf voor Marleen. “Nee, dat is juist een van de zaken die me aanspreekt aan deze functie. Ik werk voor een mooi bedrijf, verkoop een prachtig product, heb een uitdagende functie en werk met fijne collega’s. Ik heb het hier uitstekend naar mijn zin!”

 

Altijd op de hoogte blijven?