Campagne over vernieuwingen in de vleeskuikensector

Vleeskuikensector

Vernieuwingen in de vleeskuikensector volgen elkaar in hoog tempo op. De bedrijfsvoering verbetert op punten van milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid. Internationaal gaat Nederland hiermee aan kop. Nepluvi wil duidelijk maken dat kip het vertrouwen van de consument meer dan waard is. Daarom start de organisatie de campagne 'Kip in Nederland, we doen ons best om nog beter te worden'.

Vleeskuikensector

De voorzitter van brancheorganisatie Nepluvi Gert Jan Oplaat is enthousiast over de voortdurende verbeteringen in de vleeskuikensector. "De ondernemers in onze sector zijn vernieuwend en staan open voor verbeteringen. In onze nieuwe campagne laten we hen zelf aan het woord."

Nederland voorbeeldland

In de campagne staan voorbeelden van verbetering en vernieuwing centraal. Bijvoorbeeld de goede resultaten die worden behaald met het verminderen van het antibioticagebruik. Ten opzichte van 2009 is de afname al ruim 70 procent, mede dankzij goede samenwerking in de sector en onder andere de inspanningen voor een ‘robuuster kuiken’. De EU roemt Nederland nu zelfs als een voorbeeldland op dit punt.

Groene energie

Een ander voorbeeld van vernieuwing dat in de etalage staat, is de omzetting van kippenmest en strooisel tot stroom en mineralen in de centrale van BMC Moerdijk. Groene energie dus, in plaats van een mestprobleem. Zoals wel vaker in deze sector komt het initiatief voor deze centrale uit de pluimveesector zelf. Zoals wwn van de vleeskuikenhouders in de campagne zegt: “ik vind het mooi dat we in deze sector de problemen gewoon aanpakken en oplossen”.

Internationale belangstelling

Tenslotte gaat de campagne in op het fokken van nieuwe kippenrassen, die trager groeien en daarmee voldoen aan wensen uit de markt. Hiermee wordt ingespeeld op de veranderde vraag van de Nederlandse retail en consument naar diervriendelijker kippenvlees. Ook in het buitenland wordt met belangstelling naar deze ontwikkeling gekeken.

We zijn nooit klaar

Gert-Jan Oplaat wil enkele malen per jaar aandacht vragen voor de nieuwe ontwikkelingen in de sector. ‘Kip is een belangrijk product voor de consument. Wij willen laten weten dat we er heel hard aan werken om het vertrouwen meer dan waard te zijn. Tegelijkertijd is de campagne ook een signaal naar de ondernemers toe, een erkenning van hun inspanningen. Maar klaar zijn we nooit. Als je internationaal aan kop wilt blijven, moet je jezelf blijven verbeteren.’

Lees ook:

 
Lees ook
Rival Foods en LIVEKINDLY ontwikkelen plantaardige kip

Rival Foods en LIVEKINDLY ontwikkelen plantaardige kip

De perfecte plantaardige whole-cut kip produceren, zodat de consument gemakkelijker een duurzame keuze kan maken, zonder in te leveren op kwaliteit. Dat is het doel van de nieuwe samenwerking tussen Rival Foods en LIVEKINDLY Collective.

Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Juli 2020 startte de pluimveesector met een Europese promotiecampagne voor kip. Het doel was mensen te laten zien waar hun voedsel, in dit geval kip, vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Deze campagne heeft miljoenen mensen bereikt, laat NEPLUVI weten.

Singapore eerste land dat kweekvlees toestaat

Singapore eerste land dat kweekvlees toestaat

De Amerikaanse start-up Eat Just gaat haar chicken bites, deels gemaakt van kippenvlees dat gekweekt is in een bioreactor, verkopen in Singapore. De Aziatische stadstaat geeft als eerste land ter wereld toestemming voor de verkoop van kweekvlees.