Column: Ook plantaardig?

Sanne Griffioen-Roose

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten.

Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren. We willen dit reali­seren door verbruik sterk te reduceren en over te schakelen naar hernieuwbare bronnen. Zo draaien onze productielocaties bijvoorbeeld al voor 100% op groene stroom, voor een deel opgewekt door onze leden-melkveehouders.

Wat betreft de eiwittransitie bevindt FrieslandCampina zich in een bijzondere positie. Met een 150 jaar lange geschiedenis van zuivelproductie voelt het missch­ien onnatuurlijk om plantaardige producten te produceren, maar niets is minder waar. Hoewel zuivel het vertrekpunt is, produceert FrieslandCampina ook plantaardige alternatieven. Wij staan voor een evenwichtig en duurzaam voedings­patroon met een zo laag mogelijke belasting voor de planeet. Hier zien wij naast zuivel ook ruimte voor plantaardig. We zien dat er bij de consument behoe­fte is aan keuze en variatie.

Uiteraard doen we ook onderzoek naar plantaardige producten. Hierin werken we als coöpera­tie samen met onze eigen leden. Een aantal pilots zijn gaande, het af­gelopen jaar is er bijvoorbeeld geëxperimenteerd met haver en veldbonen van de grond van melkveehouders die lid zijn van FrieslandCampina.

De voedingswaarde van plantaardige producten is niet per se beter dan die van producten die gemaakt zijn van melk. Qua voedingswaarde scoort zuivel hoog en ook als je naar de duurzaamheidsaspecten kijkt, is het verhaal genuanceerder dan soms wordt verteld. Wij streven ernaar om naast zuivel een verantwoord plantaardig alternatief te bieden. Recente voorbeelden daarvan zijn de Friesche Vlag Barista Haver en Chocomel Plantaardig. Uiteraard moet dat wat betreft smaak, gebruik en voedingswaarde wel in de buurt komen. En wie zou dat beter kunnen dan FrieslandCampina met de 150 jaar ervaring.

FrieslandCampina is lid van IFFI, Ingredients for Food Innovators. Een zakelijk netwerk van innovatieve producenten van voedsel­ingrediënten. IFFI breidt de capaciteit voor bedrijfs- en mensenontwikkeling van elk lidbedrijf uit door inzichten, faciliteiten en mogelijkheden van de industrie als geheel te delen. 

Lees ook
Start-up Novella verkrijgt plantaardige voedingsstoffen zonder het gebruik van planten

Start-up Novella verkrijgt plantaardige voedingsstoffen zonder het gebruik van planten

Nutri-Tech Start-up Novella ontwikkelde technologie om voedzame plantaardige ingrediënten te verkrijgen zonder daarvoor planten te gebruiken. Deze vernieuwende technologie vergroot de toegankelijkheid van nutraceuticals.

Opboksen tegen de grote spelers

Opboksen tegen de grote spelers

Als jonge ondernemer is het niet altijd even makkelijk om tegen de grote spelers in de voedingsmiddelenindustrie op te boksen. Maar Margje Pijpker (30) en haar vriend Renco Schipper (30) lukte het met hun plantaardig en duurzaam snackmerk.

Middelpunt in  plaats van moetje

Middelpunt in plaats van moetje

Plantaardig de norm: de missie van Danielle Mol. Wat begon met een oproep op LinkedIn, groeide uit tot The GreenUp Company. De groeistrateeg helpt bedrijven naar een markt-leiderspositie. “Leveranciers moeten worden uitgedaagd.”

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren