'Consument wil minderen op vlees en pasta'

WAGENINGEN - Iets meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan, minder vlees en pasta te willen gaan eten. Dat hangt samen met de prijzen, maar ook met duurzaamheid, gezondheid en (een gebrek aan) voedselvertrouwen. Zo’n 44 procent denkt overigens helemaal niet te gaan minderen.

Dat blijkt uit de Foodmonitor die Trendbox voor Food for Food heeft uitgevoerd. 29 procent van de Nederlanders overweegt te gaan minderen met vlees. Ook denken ze aan minder pasta (17 procent), aardappelen (12 procent), melk (11 procent), vis en kaas (beide 10 procent).

'Opvallend'

Dat consumenten minder pasta willen nemen, is opvallend, stelt Food for Food. Hier zal met name het gezondheidsaspect de reden zijn, vanwege de negatieve aandacht voor koolhydraten en het succes van De Voedselzandloper.

Dat consumenten willen gaan minderen, noemt Food for Food positief voor gezondheid en duurzaamheid. Of ze het daadwerkelijk gaan doen, is overigens een tweede. Het lijkt erop dat er nog niet echt een daling te zien is. Consumenten houden toch vaak vast aan eetgewoontes.

'Kleinere porties aanbieden'

Vleesproducenten zouden volgens Food for Food al in kunnen spelen op de wens van consumenten door kleinere porties van een betere kwaliteit aan te bieden. Ook wordt steeds meer gekeken naar vleesvervangers en insecten als alternatieve eiwitbron.

Voor pasta liggen ‘nieuwe’, meer voedzame alternatieven als quinoa voor de hand, al bestaat dan weer het gevaar dat het minder beschikbaar komt voor de plaatselijke bevolking, stelt Food for Food.

Lees ook:

Meer vertrouwen consument in kleine merken (14 april 2014)

Consument heeft geen flauw benul van zoutconsumptie (14 maart 2014)

Slechts 9 procent erkent te veel te eten (21 febbruari 2014)

Lees ook
Wat kan de voedingsindustrie leren van de coronacrisis?

Wat kan de voedingsindustrie leren van de coronacrisis?

De Technische Unie verzorgde begin september een webinar over de lessen die de voedselindustrie kan leren van COVID-19. De Technische Unie is de grootste Nederlandse groothandel voor de industrie op het gebied van Maintenance, Repair en Overhaul (MRO) en Original Equipment Manufacturing (OER). Wouter Burggraaf, de eigenaar van adviesbureau Burggraaf...

‘Een audit is geen straf’

‘Een audit is geen straf’

De effectiviteit van het kwaliteitssysteem van je bedrijf bepalen, en kijken in hoeverre wordt voldaan aan eisen van klanten en wet- en regelgeving. Dat kan door middel van een audit: een systematisch en onafhankelijk onderzoek. “Een audit is geen straf, maar een manier om te kijken welke verbeterpunten er mogelijk zijn”, aldus Jeroen Hendrickx...

Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Voedselkeuzelogo Nutri-Score helpt de consument om gezondere voedingskeuzes te maken. Dat volgt uit een studie uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit Gent. Het logo wordt gebruikt in België, Frankrijk en Spanje. Halverwege 2021 vind je het Nutri-Score-label ook op voedingsproducten in de Nederlandse schappen.