'Consument wil minderen op vlees en pasta'

WAGENINGEN - Iets meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan, minder vlees en pasta te willen gaan eten. Dat hangt samen met de prijzen, maar ook met duurzaamheid, gezondheid en (een gebrek aan) voedselvertrouwen. Zo’n 44 procent denkt overigens helemaal niet te gaan minderen.

Dat blijkt uit de Foodmonitor die Trendbox voor Food for Food heeft uitgevoerd. 29 procent van de Nederlanders overweegt te gaan minderen met vlees. Ook denken ze aan minder pasta (17 procent), aardappelen (12 procent), melk (11 procent), vis en kaas (beide 10 procent).

'Opvallend'

Dat consumenten minder pasta willen nemen, is opvallend, stelt Food for Food. Hier zal met name het gezondheidsaspect de reden zijn, vanwege de negatieve aandacht voor koolhydraten en het succes van De Voedselzandloper.

Dat consumenten willen gaan minderen, noemt Food for Food positief voor gezondheid en duurzaamheid. Of ze het daadwerkelijk gaan doen, is overigens een tweede. Het lijkt erop dat er nog niet echt een daling te zien is. Consumenten houden toch vaak vast aan eetgewoontes.

'Kleinere porties aanbieden'

Vleesproducenten zouden volgens Food for Food al in kunnen spelen op de wens van consumenten door kleinere porties van een betere kwaliteit aan te bieden. Ook wordt steeds meer gekeken naar vleesvervangers en insecten als alternatieve eiwitbron.

Voor pasta liggen ‘nieuwe’, meer voedzame alternatieven als quinoa voor de hand, al bestaat dan weer het gevaar dat het minder beschikbaar komt voor de plaatselijke bevolking, stelt Food for Food.

Lees ook:

Meer vertrouwen consument in kleine merken (14 april 2014)

Consument heeft geen flauw benul van zoutconsumptie (14 maart 2014)

Slechts 9 procent erkent te veel te eten (21 febbruari 2014)

Lees ook
Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

Nieuwe iconen voor verduidelijking houdbaarheidsdatum

De gewenste actie bij de Tenminste Houdbaar Tot-datum (THT) is een heel andere dan bij Te Gebruiken Tot (TGT). Toch haalt een merendeel van de consumenten ze door elkaar. Daardoor gooien ze vaak producten weg die nog eetbaar zijn. Om het verschil tussen de twee houdbaarheidsdatums te verduidelijken, introduceert Samen Tegen Voedselverspilling twee iconen...

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions BV gaan samenwerken. Met ingang van juni 2022 richten de twee bedrijven de CleanIT Group op om elkaar op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en digitale mogelijkheden te versterken. Beide dochterbedrijven blijven bestaan onder de eigen naam.

De meest efficiënte route naar voedselveiligheid

De meest efficiënte route naar voedselveiligheid

Het op de markt brengen van nieuwe producten kost tijd en geld. En volgens veel producenten van voedingsmiddelen wordt er veel tijd besteedt aan validatietesten.