Consumentenbond start meldpunt voedselfraude

De Consumentenbond heeft een meldpunt voedselfraude geopend. Ondernemers of werknemers uit de levensmiddelensector die gesjoemel met vlees, gevogelte, vis, zuivel of andere levensmiddelen vermoeden, kunnen die vermoedens doorgeven. De Consumentenbond gebruikt die meldingen voor zijn onderzoeken.

De bond wil dit jaar gericht laboratoriumonderzoek gaan doen op basis van signalen uit de sector zelf.

'Beter toezicht'

De organisatie wil voedselfraude voorkomen door een beter toezicht. Ook zet de bond zich in voor een betere informatievoorziening richting consumenten bij voedselschandalen.

"Wij testen jaarlijks tientallen verschillende levensmiddelen en komen daarbij vaak onregelmatigheden tegen, zoals fouten op etiketten", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Na het paardenvleesschandaal in 2013 kwamen diverse andere fraudezaken aan het licht. Zo werden onder meer eieren en ham  onterecht als biologisch verkocht. Eind 2014 stelde de Consumentenbond vast dat de etiketten van diverse soorten honing niet bleken te kloppen.

Melden

(Vermoedens van) fraude met voedsel kunnen per e-mail worden gemeld, via voedselfraude@consumentenbond.nl, of schriftelijk, via Consumentenbond, Meldpunt Voedselfraude, t.a.v. Nelleke Polderman, Postbus 1000, 2500 BA Den Haag.

De meldingen worden vertrouwelijk behandeld. Indien gewenst kunnen meldingen anoniem worden ingediend.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Inspecties voedingsmiddelenbedrijven

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Meeste fraude in de vissector, volgens EU-rapport

Meeste fraude in de vissector, volgens EU-rapport

Het aantal voedselfraudezaken dat is gemeld bij het Europese netwerk voor voedselfraude is in 2018 flink gestegen. Dat staat in het jaarlijkse rapport van het netwerk, opgesteld door de Europese Commissie. Over de vissector zijn het hoogste aantal meldingen gemaakt, stelt het rapport. In 2018 werden in totaal 234 zaken gemeld via het AAC-systeem...

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...