De omzet van voeding met een keurmerk blijft toenemen

Keurmerken

Consumenten kiezen steeds meer voor producten met een onafhankelijk keurmerk. De omzet van deze producten is de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze groei zet zich in 2017 verder door met een stijging van 29 procent. Met name ASC en het Beter Leven keurmerk groeien fors. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

De keurmerken realiseren samen een groei van € 370 miljoen in de eerste helft van 2017, waarbij varkensvlees (vers en vleeswaren) alleen al een groei van 172 miljoen euro kent. De groei is breed over alle keurmerken en alle categorieën. Het Beter Leven keurmerk is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarktomzet geworden in 10 jaar tijd, gevolgd door biologisch. De verwachting is dat voor heel 2017 de omzet in keurmerken met duurzaamheidsclaim stijgt naar 3,5 miljard euro.

Vleeswaren

De categorie vleeswaren laat veruit grootste groei zien. Aan vleeswaren met een keurmerk werd 143 miljoen euro meer besteed, dit betekent een groei van maar liefst 309 procent. De varkensvleesketens maakten het afgelopen jaar een belangrijke stap in de verduurzaming van het assortiment door het reguliere assortiment te vervangen door producten met het Beter Leven Keurmerk.

Vis is nog steeds de categorie met het hoogste aandeel. Ruim 65 procent van de totale bestedingen aan vis bestaat uit producten met het MSC of het ASC-keurmerk. Ook categorieën waar de ‘duurzame’ omzet momenteel nog klein is, zijn bezig aan een inhaalslag. De categorie maaltijden groeit bijvoorbeeld met 35 procent, deegwaren met 27 procent en babyvoeding met 25 procent.

Ontwikkeling per keurmerk

De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. In onderstaande tabel is de ontwikkeling per keurmerk weergegeven.

Wk 1 tm 26 2016 Wk 1 tm 26 2017 Groei
Totaal Keurmerken 1.246 1.613 +29%
Beter Leven 385 599 +56%
BIO 368 387 +5%
MSC 96 113 +18%
ASC 58 102 +78%
Overig 464 551 +19%
Correctie dubbele keurmerken -124 -139

Tabel: omzet in miljoenen euro’s binnen supermarkten exclusief Aldi/Lidl

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Voedingsmiddelenindustrie in de media | Week 12-2023

Voedingsmiddelenindustrie in de media | Week 12-2023

Consumenten kiezen vaker voor een huismerk, ontwikkelingen in de biotechnologie,’s werelds eerste bananenfabriek en een hogere sojaoogst. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.

Voedingsindustrie in de media | Week 11-2023

Voedingsindustrie in de media | Week 11-2023

Groene transitie binnen de voedingsmiddelenindustrie, onderzoek naar risico’s van ‘nieuwe’ plantaardige voeding en het voedselsysteem kan met 1 graad bijdragen aan de opwarming van de aarde. Wat lazen we afgelopen week? Een greep uit de media.

Komt er een Europees label voor duurzaam voedsel?

Komt er een Europees label voor duurzaam voedsel?

Het moet makkelijker worden om de milieu-impact van producten te vergelijken, vinden het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Wageningen University & Research (WUR). Wat daarbij zou kunnen helpen is een eenduidig Europees eco-label. De eerste stappen hiervoor zijn gezet.