De omzet van voeding met een keurmerk blijft toenemen

Keurmerken

Consumenten kiezen steeds meer voor producten met een onafhankelijk keurmerk. De omzet van deze producten is de afgelopen jaren flink toegenomen. Deze groei zet zich in 2017 verder door met een stijging van 29 procent. Met name ASC en het Beter Leven keurmerk groeien fors. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

De keurmerken realiseren samen een groei van € 370 miljoen in de eerste helft van 2017, waarbij varkensvlees (vers en vleeswaren) alleen al een groei van 172 miljoen euro kent. De groei is breed over alle keurmerken en alle categorieën. Het Beter Leven keurmerk is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarktomzet geworden in 10 jaar tijd, gevolgd door biologisch. De verwachting is dat voor heel 2017 de omzet in keurmerken met duurzaamheidsclaim stijgt naar 3,5 miljard euro.

Vleeswaren

De categorie vleeswaren laat veruit grootste groei zien. Aan vleeswaren met een keurmerk werd 143 miljoen euro meer besteed, dit betekent een groei van maar liefst 309 procent. De varkensvleesketens maakten het afgelopen jaar een belangrijke stap in de verduurzaming van het assortiment door het reguliere assortiment te vervangen door producten met het Beter Leven Keurmerk.

Vis is nog steeds de categorie met het hoogste aandeel. Ruim 65 procent van de totale bestedingen aan vis bestaat uit producten met het MSC of het ASC-keurmerk. Ook categorieën waar de ‘duurzame’ omzet momenteel nog klein is, zijn bezig aan een inhaalslag. De categorie maaltijden groeit bijvoorbeeld met 35 procent, deegwaren met 27 procent en babyvoeding met 25 procent.

Ontwikkeling per keurmerk

De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. In onderstaande tabel is de ontwikkeling per keurmerk weergegeven.

Wk 1 tm 26 2016 Wk 1 tm 26 2017 Groei
Totaal Keurmerken 1.246 1.613 +29%
Beter Leven 385 599 +56%
BIO 368 387 +5%
MSC 96 113 +18%
ASC 58 102 +78%
Overig 464 551 +19%
Correctie dubbele keurmerken -124 -139

Tabel: omzet in miljoenen euro’s binnen supermarkten exclusief Aldi/Lidl

Lees ook:

Lees ook
Pas op met gebruik additieven: Stappenplan NVWA als hulpmiddel

Pas op met gebruik additieven: Stappenplan NVWA als hulpmiddel

Tegenwoordig worden steeds meer visproducten en maaltijden bereid met smaakmakers als sauzen, marinades, kruiden, mengsels van oliën, specerijen en kruiden. De eindproducten zijn panklaar voor de consument, dat is wel zo makkelijk.

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Koop je, ook online, meer groente en fruit door nudging?

Die vraag probeert het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met supermarktketen Hoogvliet te beantwoorden. In de winkel werken de nudges, maar hoe zit dat online?

Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.