De P van Persoonlijkheid

Calimeromarketing

“Want zij zijn groot en ik is klein.” Wie kent niet deze gevleugelde uitspraak vol zelfbeklag van het tekenfilmkuiken Calimero uit de jaren zestig? Ondanks zijn kleinheid bleek hij heldhaftige daden te kunnen verrichten. Het was slechts een kwestie van slim(mer) zijn. Die filosofie vormt voor schrijfster en ondernemer Karen Romme de grond onder een reeks boeken over Calimeromarketing.

Door Linda van 't Land

De ondertitel van Karen Romme’s eerste boek over Calimeromarketing was ‘Waar kleine bedrijven groot in kunnen zijn’. Sinds de eerste druk daarvan in 2004 heeft het boek vele herdrukken beleefd, en is bovendien gevolgd door een versie 2.0 en een versie 3.0, waarin Romme de veranderende tijdgeest een plek geeft.

In Calimeromarketing 2.0 uit 2009 wordt meer aandacht besteed aan online activiteiten en aanwezigheid. In Calimeromarketing 3.0 zoomt de auteur nog meer in op marketing en ondernemen in een netwerkeconomie. De basis van haar filosofie rondom Calimeromarketing is altijd overeind gebleven: kleine bedrijven beschikken over andere sterke punten dan grote bedrijven. Het sterkste wapen van een klein bedrijf is de ondernemer zelf. Díe moet je actief inzetten als marketinginstrument.

Relaties worden ambassadeurs

Naast de vier bekende marketing-P’s (prijs, product, plaats en promotie) introduceert Romme voor Calimeromarketeers een vijfde P: persoonlijkheid. “Jij bent het belangrijkste onderdeel van je onderneming. Ga daarom op zoek naar de rol die je zelf kunt spelen. Die rol kan veel groter zijn dan de meeste ondernemers denken.”

In haar boeken presenteert ze vijf basisprincipes en tien spelregels voor ondernemers. Een van de basisprincipes is bijvoorbeeld: Stel jezelf vragen en durf te kiezen. “Veel ondernemers doen veel, zo niet alles om voldoende omzet te realiseren en werken voor ‘iedereen’. Maar grote bedrijven met duizenden werknemers en miljoenenbudgetten lukt het ook niet om alles voor iedereen goed te doen. Daarom maken zij duidelijke keuzes.

Door te durven kiezen voor een specialisatie, zet je de eerste stap op weg naar een bedrijf waarvoor je weinig acquisitie hoeft te plegen. Zolang je een gewone ondernemer bent, moet je zelf klanten (blijven) zoeken. Zodra je een deskundige bent, gaan mensen op zoek naar jou.”

En er is nog een voordeel van specialiseren: het helpt je om zowel online als offline een heldere en eenduidige boodschap uit te dragen. Een boodschap, die door anderen gemakkelijk te delen is. Zo maak je van je relaties je ambassadeurs.

Van alle drie de boeken over Calimeromarketing zijn ook korte uittreksels verschenen: Calimeromarketing in een eierdop, met als ondertitel: ‘Voor ondernemers, freelancers en ZZP’ers die geen boeken lezen’. Deze handzame publicatie is binnen een uur te lezen.

En voor wie zelfs dat teveel is, is er ook nog de website www.calimeromarketing.nl, waar het in slechts enkele minuten al interessant grasduinen is.

Dit boek is verkrijgbaar bij Bazarow, de online boekhandel die meer dan 1,5 miljoen titels binnen 24 uur kan leveren.

Lees ook
Boekrecensie: het grote gevecht

Boekrecensie: het grote gevecht

Na in eerdere bestsellers de bedrijven Ahold en ABN Amro te hebben ontkleed, buigt journalist Jeroen Smit zich nu over het Unilever van Paul Polman. Zelf zegt de schrijver eens een positief verhaal te willen brengen, maar echt optimistisch stemt de afloop niet. Foto: Paul Polman (Stefan Schäfer/wikimedia) Het grote gevecht & het eenzame gelijk...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer.