De P van Persoonlijkheid

Calimeromarketing

“Want zij zijn groot en ik is klein.” Wie kent niet deze gevleugelde uitspraak vol zelfbeklag van het tekenfilmkuiken Calimero uit de jaren zestig? Ondanks zijn kleinheid bleek hij heldhaftige daden te kunnen verrichten. Het was slechts een kwestie van slim(mer) zijn. Die filosofie vormt voor schrijfster en ondernemer Karen Romme de grond onder een reeks boeken over Calimeromarketing.

Door Linda van 't Land

De ondertitel van Karen Romme’s eerste boek over Calimeromarketing was ‘Waar kleine bedrijven groot in kunnen zijn’. Sinds de eerste druk daarvan in 2004 heeft het boek vele herdrukken beleefd, en is bovendien gevolgd door een versie 2.0 en een versie 3.0, waarin Romme de veranderende tijdgeest een plek geeft.

In Calimeromarketing 2.0 uit 2009 wordt meer aandacht besteed aan online activiteiten en aanwezigheid. In Calimeromarketing 3.0 zoomt de auteur nog meer in op marketing en ondernemen in een netwerkeconomie. De basis van haar filosofie rondom Calimeromarketing is altijd overeind gebleven: kleine bedrijven beschikken over andere sterke punten dan grote bedrijven. Het sterkste wapen van een klein bedrijf is de ondernemer zelf. Díe moet je actief inzetten als marketinginstrument.

Relaties worden ambassadeurs

Naast de vier bekende marketing-P’s (prijs, product, plaats en promotie) introduceert Romme voor Calimeromarketeers een vijfde P: persoonlijkheid. “Jij bent het belangrijkste onderdeel van je onderneming. Ga daarom op zoek naar de rol die je zelf kunt spelen. Die rol kan veel groter zijn dan de meeste ondernemers denken.”

In haar boeken presenteert ze vijf basisprincipes en tien spelregels voor ondernemers. Een van de basisprincipes is bijvoorbeeld: Stel jezelf vragen en durf te kiezen. “Veel ondernemers doen veel, zo niet alles om voldoende omzet te realiseren en werken voor ‘iedereen’. Maar grote bedrijven met duizenden werknemers en miljoenenbudgetten lukt het ook niet om alles voor iedereen goed te doen. Daarom maken zij duidelijke keuzes.

Door te durven kiezen voor een specialisatie, zet je de eerste stap op weg naar een bedrijf waarvoor je weinig acquisitie hoeft te plegen. Zolang je een gewone ondernemer bent, moet je zelf klanten (blijven) zoeken. Zodra je een deskundige bent, gaan mensen op zoek naar jou.”

En er is nog een voordeel van specialiseren: het helpt je om zowel online als offline een heldere en eenduidige boodschap uit te dragen. Een boodschap, die door anderen gemakkelijk te delen is. Zo maak je van je relaties je ambassadeurs.

Van alle drie de boeken over Calimeromarketing zijn ook korte uittreksels verschenen: Calimeromarketing in een eierdop, met als ondertitel: ‘Voor ondernemers, freelancers en ZZP’ers die geen boeken lezen’. Deze handzame publicatie is binnen een uur te lezen.

En voor wie zelfs dat teveel is, is er ook nog de website www.calimeromarketing.nl, waar het in slechts enkele minuten al interessant grasduinen is.

Dit boek is verkrijgbaar bij Bazarow, de online boekhandel die meer dan 1,5 miljoen titels binnen 24 uur kan leveren.

Lees ook
Roman rondom een kaasfabriek

Roman rondom een kaasfabriek

Het gebeurt niet zo heel vaak dat een roman zich rondom voedingsmiddelen afspeelt. Toch kun je dat – tenminste tot op zekere hoogte – wel zeggen over De kaasfabriek van Simone van der Vlugt. De roman speelt zich in twee delen af: een deel omstreeks1892 en een deel omstreeks 1914. In dat tweede deel schuift de kaasfabriek uit de titel naar...

Leesvoer voor luie boeren

Leesvoer voor luie boeren

Een jaar lang bezocht Volkskrant-journalist Mac van Dinther wekelijks het voedselbos Ketelbroek in Groesbeek, waar hij van Wouter van Eck leerde hoe een voedselbos werkt, wat er groeit en wat het produceert. “Gaan we hiermee de wereld voeden?” Dat is vaak de vraag die gesteld wordt aan mensen die met een alternatief komen voor de reguliere...

Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren. De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van...