Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

29 juni 2022 Marieke Pols

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

Auteurs Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou spraken voor dit boek met 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers en delen hun kennis en ervaringen. Naast diversiteit en inclusie speelt ook gelijkwaardigheid een belangrijke rol. Ze schetsen een beeld waaruit blijkt dat veel bedrijven hiermee worstelen, het blijft vaak bij holle woorden of blijft hangen in schijndiversiteit. “Dan krijg je: We zetten een zwarte vrouw, een Chinese man en iemand in een rolstoel op de poster dat is toch wel een heel inclusief beeld.”

Je komt er volgens de auteurs niet alleen door alleen mensen met een andere achtergrond aan te nemen. De hele bedrijfscultuur moet veranderen. Een van de geïnterviewde experts constateerde dat de mensen die hij aan een baan hielp ook snel weer vertrokken bij een bedrijf. “Het volstaat niet om enkel te zeggen: kom maar binnen. Jouw huis moet ook hun huis worden.”

En dat laatste blijkt ingewikkeld. Zowel de top als de werkvloer bereid moet zijn om te veranderen. En het kost veel tijd. “Het is niet iets wat je in een workshop van twee uur kunt uitvogelen.” Het boek geeft zowel voor de organisatie, manager als diversiteitsprofessional richtlijnen. Hoe begin je met diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer, hoe bouw je het op en hoe houd je het vast. Elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting waar alles puntsgewijs nog een keer op een rijtje wordt gezet. Ook is er een kort hoofdstuk met tips voor de werknemers.

De auteurs benadrukken dat ze geen handleiding geven maar richtlijnen. “Het veranderingsproces om meer divers, gelijkwaardig en inclusief te worden is niet te standaardiseren. Elke organisatie werkt uit verschillenden waarden, heeft een unieke context en dus verschillende type uitdagingen.”

De inclusiemarathon geeft een goed beeld van wat de begrippen diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid inhouden en hoe een organisatie dit op kan pakken. Het boek richt zich misschien meer op grote organisatie maar ook voor kleine ondernemers bevat het waardevolle informatie. Of zoals de jury van het Managementboek van het Jaar het omschrijft: “Al met al is dit een boek dat we elke manager en leider aanraden om te lezen en te bespreken met je naaste collega’s. Met name omdat het boek helpt om grip te krijgen op containerbegrippen en helder te krijgen wat voor actie je als lezer kunt ondernemen.”

Prijs 22,50 | ISBN 9789463727549 

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal!

 

Dit artikel verscheen eerder op: Vismagazine

Altijd op de hoogte blijven?