Duurzame relaties

25 februari 2022 Naomi Heidinga

Gespecialiseerd in recruitment, executive search en interim-management voor de food branche: DUPP. Het bedrijf opereert vanuit Wageningen en zit daarmee dicht op de foodbranche.

Inmiddels heeft DUPP 25 jaar ervaring in de arbeidsmarkt en alle medewerkers hebben een achtergrond in de food. “Daarmee nemen ze niet alleen kennis, maar ook een netwerk mee,” aldus consultant Harmen van Essen. Hij is sinds vorige zomer werkzaam voor DUPP. “Ik heb marketing en consumer behavior gestudeerd in Wageningen. Vervolgens heb ik bij een aantal bedrijven gewerkt in de foodbranche. Het waren uitdagende banen, maar ik wilde iets anders. Minder achter de pc zitten en meer met mensen omgaan.”

Hij besloot met een oud-studiegenoot, Michiel Dekkers, een afspraak te maken om een keer te sparren over zijn carrière. "Michiel werkte destijds al bij DUPP. Gaandeweg kwamen we op een functie bij DUPP uit. Ik had nooit gedacht aan een baan als consultant of recruiter, maar deze past echt bij me. Ik ben een mensenmens, leergierig, sociaal en enthousiast. Het contact met klanten en kandidaten vind ik erg leuk en geen dag is hetzelfde. Een goede match maken geeft echt een geweldig gevoel. Ook de bedrijfscultuur spreekt me erg aan: er is een goede balans tussen werk en privé.”

Van Essen kon direct aan de bak. “In eerste instantie hadden we een rustige inwerkperiode voorzien, maar vanaf mijn eerste werkdag ben ik direct betrokken geweest bij het meedraaien in opdrachten. Geen probleem, want deze baan leer je het beste ‘on the job’. Door het voeren van gesprekken met veel verschillende mensen leer je de foodsector nog beter kennen, evenals de vraag die leeft bij bedrijven. Ik heb inmiddels al een aantal bemiddelingen naar wens kunnen invullen. En dus de nodige succesmomentjes kunnen vieren.”

De kennis van de branche helpt bij het vinden van geschikte kandidaten. “We hebben in de loop der jaren een uitgebreide database opgebouwd met mensen die werkzaam zijn binnen de foodbranche. Daarnaast maken we gebruik van andere kanalen zoals LinkedIn om te zoeken naar een geschikte match. Wanneer we een nieuwe opdrachtgever hebben, beginnen we met een uitgebreide intake, inclusief rondleiding door het bedrijf. Zodat we precies weten waar de opdrachtgever naar op zoek is, welke mensen erbij passen qua kennis en ervaring. Ook de wensen die kandidaten hebben qua bedrijfscultuur zijn daarbij van belang. De een functioneert beter in een corporate omgeving, terwijl de ander zich beter thuis voelt in een familiebedrijf. We gaan voor duurzame relaties.”

“We voeren elke vijf jaar een benchmark uit met onze Europese partners (www.ifr-a.com), waarbij we kijken naar de salarissen die op dat moment worden betaald in de markt. Ook kijken we naar titels en de inhoud van functies. Dat kan helpen om de juiste kandidaat te vinden. Veel van onze opdrachtgevers zijn middelgrote bedrijven die af en toe een vacature hebben in ons werkgebied. Voor hen is het lastig om goed inzicht te hebben in de arbeidsmarkt om zo de juiste kandidaat te vinden. Het is altijd weer mooi om dan de juiste match te kunnen maken.’’

Altijd op de hoogte blijven?