Een nieuw recept voor de voedingssector

The Future of Food

We zitten niet alleen in een energietransitie, maar ook in een voedseltransitie. En dat is geen toeval: beide zijn onlosmakelijk met de verandering in ons klimaatbewustzijn verbonden. In hun boek The Future of Food – Een nieuw recept voor de voedingssector houden auteurs Jorg Snoeck en Stefan Van Rompaey de belangrijkste ontwikkelingen die plaats (zullen) vinden tegen het licht. Aan de hand van voorbeelden, zowel dicht bij huis als aan de andere kant van de wereld.

The Future of Food is een actueel boek. Het begint met dé grote uitdaging waar de voedingsindustrie tegenaan loopt: hoe gaan we op relatief korte termijn 10 miljard mensen van voldoende voedsel voorzien? Hoewel hun boek vlot is geschreven, trappen de Belgische auteurs in eerste instantie vooral open deuren in: ons huidige voedsel- en distributiesysteem staan onder druk, de consumptie van voedingsmiddelen zal in de toekomst sterk veranderen en COVID heeft veranderingen die al in gang waren gezet, sterk versneld. Desalniettemin zijn die open deuren wél waar de voedseltransitie om draait. En de grote aanjager van deze voedseltransitie is, zoals altijd, de consument.

Mensen zijn bewuster met hun eten bezig, letten meer op duurzaam en lokaal, maar lijken tegelijkertijd prijsbewuster dan ooit. Door technologische innovaties is de individuele klant heel zichtbaar geworden. En daar is de klant zelf zich ook van bewust. Of zoals de auteurs het zo mooi verwoorden: “Standaard is uit den boze; er is geen one size fits all.” Voor de jongere generatie is consumptie een medium geworden om je identiteit uit te drukken. En in dat maatwerk gaan foodretailers en producenten mee. Zo geven apps van supermarkten persoonlijk voedingsadvies en stellen bedrijven aan de hand van een DNA-profiel een gepersonaliseerd dieet samen, om slechts enkele voorbeelden te noemen.

In de kern is The Future of Food een aaneenschakeling van voorbeelden van innovaties en strategieën waar foodretailers en voedingsfabrikanten zich mee bezighouden. Snoeck en Van Rompaey leveren daarbij een indrukwekkende lijst af. Maar dat is meteen ook een zwakker punt van het boek: het leest vooral als een lange lijst van opsommingen. De auteurs hebben alle voorbeelden weliswaar ingedeeld in zes hoofdstukken, maar met uitzondering van het laatste hoofdstuk lijkt de volgorde vrij willekeurig. Toch is het boek relevant, en een indrukwekkend verzamelwerk van actuele innovaties en strategieën in de voedingsmiddelenindustrie. Het zou – voorlopig althans – bijna als standaard naslagwerk kunnen dienen.

Thema's
Lees ook
Van kop tot staart: varken

Van kop tot staart: varken

Er is in Nederland geen enkel stukje vlees dat zoveel wordt gegeten als dat van het varken. Helaas komt de consument vaak niet veel verder dan de karbonade, sparerib, varkenshaas of schnitzel. Hoog tijd dat dat verandert, vindt slager en auteur Gertjan Kiers.

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit is een complex verandervraagstuk voor een bedrijf

Diversiteit en inclusie zijn actuele onderwerpen. Denk aan Black lives matters, #metoo en de zwartepietendiscussie. Ook op de werkvloer. Steeds meer bedrijven vinden diversiteit belangrijk. Maar hoe ga je met dit onderwerp aan de slag? Het boek De Inclusiemarathon, het Managementboek van het jaar 2022, kan hierbij helpen.

Dertien essays over eten

Dertien essays over eten

“Er zijn in Nederland te weinig boeken over eten”, schrijft Bowi van Onna in de inleiding. Kookboeken zijn er genoeg, maar er zijn weinig boeken waarin literatuur en keuken “lekker met elkaar versmelten”. Dus liet hij dertien auteurs schrijven over hun passie voor eten en bundelde deze in het boek In de keuken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren